Skip to main content

Transport Marokko: onze praktische tips.

Intro

Transport Marokko – De wegen in Marokko zijn berucht: slecht onderhouden wegen en roekeloos rijgedrag leiden tot zeer veel ongelukken, gewonden en doden. Voor onzekere of onervaren chauffeurs is Marokko (de steden en drukke wegen) daarom misschien een te grote uitdaging. Alternatieven zijn de tram, de trein, busvervoer, de taxi of een georganiseerde tour met chauffeur. In dit artikel wil ik wat vertellen over onze ervaringen met het verkeerstransport in Marokko. Lees je mee

Marokko Roadtrip – Tss Merzouga en Todra Kloof.

Vlucht naar Marokko.

Maar eerst moet je in Marokko geraken natuurlijk. Vanuit België (Charleroi) vliegt Ryanair naar verschillende bestemmingen in Marokko voor een scherp tarief. Vanuit Amsterdam vliegt lage kostenmaatschappij Transavia o.a. naar Casablanca in Marokko. Wij vlogen heen van Charleroi naar Rabat met Ryanair en terug van Casablanca naar Schiphol met Transavia. De vlucht duurt drie uur.

Marokko – Rabat Luchthaven

Met de trein door Marokko.

  • De Nationale spoorwegmaatschappij van Marokko is het ONCF of voluit het Office National des Chemins de Fer.
  • Marokko telt slechts twee hoofdlijnen (eindhaltes Tanger en Oujda in het Noorden) die samenkomen in Kenitra, dan de kust volgen tot in Casablanca en dan landinwaarts voeren tot Marrakesh. Hier en daar zijn er enkele aftakkingen, zoals naar de Internationale luchthaven van Casablanca, naar Safi en naar El Jadida. Tussen Marrakesh en Essaouira is er geen treinverbinding maar plannen zijn in uitvoering (hogesnelheidstrein). Voorlopig moet je het doen met het openbaar busvervoer of een grand taxi.
  • Treinspoor 1: Tanger-Kenitra-Rabat-Casablanca-Marrakech; Treinspoor 2: Oudja(Nador)-Fez-Meknes-Kenitra-Rabat-Casablanca-Marrakech.
Rabat – Treinstation Rabat
  • Eerste en tweede klasse. Een reis in eerste klasse is 30-50% duurder maar je bent wel verzekerd van een genummerde zitplaats, in tweede klasse kan het erg druk worden en rechtstaan in een overvolle trein gedurende enkele uren is dan je deel. De treinwagons bestaan vaak uit een gangpad en treincompartimenten met 2x 3 stoelen (1ste klasse) of 2x 4 stoelen (2de klasse). Locals durven al eens in eerste klasse te gaan zitten (om de drukte van tweede klasse te ontvluchten) zonder geldig ticket. Ze krassen snel op als je het vriendelijk vraagt en je vervoersbewijs toont.
Fez – Gare de Fes (binnenzijde)
  • Sinds kort is de hogesnelheidslijn van Tanger tot Casablanca operationeel (inhuldiging op 15 november 2018 door Koning Mohamed VI). De hogesnelheidslijn heeft de naam ‘Al Boraq’ gekregen. Het is de eerste hogesnelheidstrein van Afrika en op termijn zou deze lijn verbonden worden met het Europese netwerk via een tunnel onder de straat van Gibraltar. De hogesnelheidsroute zou binnen enkele jaren doorgetrokken worden tot Marrakesh (en zelfs tot Essaouira). De werken zijn aan de gang.
Marrakesh – Gare de Marrakesh.
  • Het rollend materieel is oud en een tweedehands koopje van de Franse (vnl.) en Italiaanse spoorwegen. De treinen zijn wat afgeleefd en de deuren haperen soms (sommige buitendeuren blijven openstaan als de trein in beweging is).
  • Wij maakten drie treinritten: Rabat-Meknès (2 uur, 1ste klasse, 8,79€), Meknès-Fez (30 min, 2de klasse, 2,04€) en Marrakech-Casablanca (3u30min, 1ste klasse, 18,32€). Tickets kan je niet ver vooruit kopen, soms enkele dagen van tevoren, soms enkel de dag zelf (Meknès-Fez).
Marrakesh – Gare de Marrakesh.
  • Treinstations. Gare du Rabat : het enige treinstation van Rabat heeft slechts één perron en twee sporen. In Meknès zijn er twee treinstations, Gare Al Amir Abdul Kader en Gare Meknès. Het eerste is het kleinste van de twee, met beperkt aantal treinen naar Fez/Rabat die hier stoppen, maar wel dichter bij het oude centrum gelegen dan Gare Meknès. Gare du Fès is een mooi groot, nieuw station met een zestal perrons. Station Casa Voyageurs (Casablanca) is het hoofdstation van Casablanca. Een ander station aan de Medina en de Haven is ‘Casa Port’, hedendaagse architectuur. Treinen naar de luchthaven van Casablanca hebben stops in Casa Port (beginhalte) en Casa Voyageurs.
Casablanca – Casa Port (Treinstation)
  • Landschappen. Tussen Kenitra en Meknès rij je door verschillende landschappen. Soms heb je veel landbouwgronden maar de meeste zijn kortgewiekt: de oogst is achter de rug en de balen stro liggen te drogen. (Onze reis was in oktober-november 2017: de herfstperiode dus.) Soms is het landschap erg groen maar vaak overheersen geel- en bruintinten en is het dor. Soms zie je bomen. Soms hossen kudden schapen voorbij. Of kudden geiten. Soms heb je ook een woestijnachtig landschap: geen spotje groen te bespeuren, enkel bruingelige zandkleur. Tussen Marrakech en Casablanca is het landschap erg saai: vlak of lichtglooiend, en weinig begroeiing.

De tram in Marokkaanse steden.

In Marokko zijn in verschillende steden tramlijnen aangelegd. Ik heb weet van tramvervoer in Rabat (2 lijnen die samenkomen bij Gare Rabat) en van Casablanca.

Casablanca – Tram door Ville Nouvelle.

Met de taxi door Marokko.

Petit taxi: 3 passagiers, vanaf 2pers. goedkoper dan de bus, rijdt binnen 1 stad, taxi van/naar treinstation/luchthaven is duurder, je kan proberen af te dingen maar vaak weigeren ze te zakken in prijs.

Grand taxi: 6 passagiers maximaal (4 achteraan, twee vooraan), legt grotere afstanden af (tussen naburige steden).

Marrakesh – Hectisch verkeer in Marrakesh.

Wij hebben volgende prijzen betaald: taxi van luchthaven naar centrum Rabat (300 dirham), taxi in stadscentrum Rabat-Meknès-Fez-Marrakesh-Casablanca (<10-10-20-30-40-50 dirham), taxi Volubilis-Moulay Idriss (400 dirham, halve dag), taxi van centrum Casablanca naar luchthaven (300 dirham.

Met de bus door Marokko.

Bussen zijn het goedkoopst maar ook het minst comfortabel (opeengepakt) en hebben ook een grotere kans op ongevallen. Betaal 20 Dirham meer voor de bussen van Supratours of CTM.
Wij hebben niet met de bus gereden in Marokko, dus ik kan niets meer zinnigs zeggen.

Met een huurauto door het Atlasgebergte en de plattelandse woestenij van Marokko.

Qua transportmogelijkheden van Fez tot Marrakesh via een grote omweg door het Midden- en Hoge-Atlasgebergte en de kale uitgestrekte woestenij daar ten Oosten van, kan je alles met het openbaar vervoer doen (grand taxi’s, bussen) volgens bepaalde Wegwijzer reisverslagen maar dan heb je veel tijd en veel geduld nodig en is het qua comfort en veiligheid allemaal wat minder in vergelijking met de keuze voor eigen transport (eigen auto, huurauto, huurauto met chauffeur).

Marokko Roadtrip – Makaakaap in Atlasgebergte.

Zo neemt het eerste deel van onze roadtrip 9-10 uur in beslag als je kiest voor publiek transport: van Fez naar woestijnstadje Erfoud en verder naar Rissani en Merzouga. Dit kan m.b.v. een nacht(!)bus van CTM of Supratours. Overdag rijden geen bussen dit lange traject. Ook de dagen daarna zal het veel wachten zijn om van punt A naar punt B te geraken. Die tijd hebben wij niet en daarom kiezen we voor een huurauto.

Marokko Roadtrip – Tss Fez en Merzouga.

We boeken de goedkoopste autoformule bij ‘Budget car rental’ (Internationaal, degelijk, betrouwbaar, goede prijs-kwaliteit) met pick-up bij Fez treinstation en drop-off in Marrakesh voor een periode van zes dagen. We nemen de kleinste 2WD auto, de beste verzekering en onbeperkt aantal kilometers. We krijgen een Hyundai i10 met 14920 km op de teller. Na zes dagen op het Marokkaanse platteland, leveren we de verschrikkelijk smerige auto (off-road gereden) zonder ongelukken en autoproblemen, met 1137 km extra op de teller en met een volle tank, terug in bij Budget Car Rental aan het treinstation van Marrakesh.

Marokko Roadtrip – Onze Hyundai i10 economy auto van Budget Car Rental.

Interne links.

Aan onze avonturen op de Marokkaanse autowegen heb ik een apart artikel gewijd. Dit roadtrip artikel met praktische tips en wegbeschrijvingen, vind je hier terug (deze link werkt nog niet).  Heb je interesse in meer tips en verhalen over Marokko van Reisboei? Klik dan hier voor ‘Marokko: de teaser’. 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: