Reisboei Jaaroverzicht Reizen 2020.

Intro.

2020 had voor mij een fantastisch reisjaar kunnen worden. Israel, Bonn, Salzburg, Minsk, Stockholm en als summum een roadtrip van een maand naar California en het Zuidwesten van de Verenigde Staten, stonden op de planning. Echter Covid-19 en de Corona pandemie strooiden roet in het eten. Maar ik was niet alleen in die situatie. Voor vele mensen was 2020 een rampjaar, een jaar om snel te vergeten, niet alleen op reisvlak maar ook op professioneel, familiaal-sociaal en op gezondheidsvlak. Ikzelf heb in 2020 naast die afgezegde reisplannen ook de vele afgelaste concerten en zomerfestivals gemist. Maar ik mag mij misschien nog wel bij de gelukkigen prijzen: m’n job heb ik nog steeds en ik ben (nog) niet ziek geworden. Ik kijk nog één keer om naar 2020 met dit artikel en dan draaien we de bladzijde van het annus horribilis / reisjaar 2020 definitief om.

Israël – Maktesh Ramon @ Mitzpe Ramon
Bonn – Kunst- und Ausstellungshalle – Beethoven. Welt. Bürger. Musik. (2) Karl Bernhard Schloesser ‘Beethoven in zijn studeerkamer’

Ik voorspelde eind 2019 dat 2020 voor mij op het gebied van reizen ecologischer zou worden (minder vliegtuigreizen en meer met de trein, minder reizen, minder reisdagen) en dat kwam uit! Maar vooral vanwege de Corona problematiek. In januari en februari was er nog geen vuiltje aan de lucht en maakten we die geplande roadtrip van twee weken door Israël. In februari ging ik een verlengd weekend naar Bonn met de trein: de redenen waren de Beethoven evenementen. Maar daarna begon de wereld te kreunen onder de corona pandemie en vanaf half maart ging België twee maanden in lockdown. Het leven kwam tot stilstand. Ikzelf bleef al die tijd professioneel aan de slag, dat was goed. De reizen van mei (Salzburg en Minsk) werden afgelast en juli (Stockholm) werd verplaatst naar september. De grote reis naar Amerika werd ook afgeblazen. Ook alle concerten van het resterende klassieke concertseizoen en de geplande festivalletjes in de zomer konden niet plaatsvinden. Maar dit gold voor iedereen.

Stockholm – ABBA Museum
Rome – G.R.A.B. Fietsroute – Capitool

Wat deed ik dan wel? Vanaf einde mei maakte ik veelvuldig gebruik van de Museumpas waarmee we de rest van het jaar in heel België steden en musea bezochten. Het was vaak erg rustig in de musea en dat was aangenaam. Die reis naar Stockholm kon alsnog doorgaan: in september. Ook in die maand hebben we last-minute een reis geboekt naar mijn geliefde Italië: Umbrië en 2 dagen Rome. In het nieuwe concertseizoen deed ik enkele concerten, maar met de tweede lockdown werden er ook weer geannuleerd. Tijdens de lockdown maanden van afgelopen lente en herfst-winter heb ik mij bezig gehouden met een reisfotoboek te maken. Zo had ik toch nog een beetje een vakantiegevoel.

Israël.

Ik moet eerlijk zijn. Deze reis staat niet in mijn top tien van reizen ooit gemaakt. Ik moet wel zeggen, het is drummen in die top tien met geweldige internationale reizen naar steden, streken en landen als Italië (vaak), New York, Australië, Jordanië, Trans-Mongolië Express treinreis, Japan, Peru-Chili-Bolivia, Andalusië, Egypte. Dat de reis niet in de top tien staat (maar wel net er buiten!) komt vnl. omwille van twee grote tegenvallers. Ten eerste was het erg slecht weer aan de Middellandse Zee en in het noorden. Niet zo’n beetje gemiezer en gedruppel maar de regen viel er met momenten en soms een ganse dag echt met bakken uit de lucht. Daarom viel het bezoek aan Akko en Safed letterlijk in het water. Ten tweede ben ik tegen het einde van de reis ziek geworden en kwam ik ziek en erg moe terug in België aan. De huisarts gaf de diagnose van griep.

Caesarea - Rots in de branding met Aalscholvers
Israël – Caesarea – Rots in de branding met Aalscholvers
Haifa- Baha'i tuinen
Israël – Haifa- Baha’i tuinen

In Israël is veel te zien, zeker als je gelovig bent en geïnteresseerd in het Bijbelverhaal. Het was een roadtrip door het ganse land, met inclusief twee citytrips (Jeruzalem en Tel Aviv). In die steden hebben we veel rondgewandeld, en enkele belangrijke kerken en grote musea bezocht. Zo bezochten we in Jeruzalem het Holocaust museum en memorial, naast de Heilige Graf kerk (met het graf van Jezus). De klaagmuur en het zicht over Jeruzalem vanaf de tempelberg (met de in het zonlicht blinkende gouden rotskoepel van de moslims) vond ik het meest iconische beeld van deze reis. In Israël en dan vooral in Jeruzalem komen de drie monotheïstische godsdiensten samen: het Jodendom, Christendom en de Islam. En dat is op zijn minst erg intrigerend. In Tel Aviv hebben we van het nachtleven geproefd (travestiet show): een totaal andere wereld dan Jeruzalem, maar toch slechts op 65 km van elkaar gelegen.

Tiberias - Syrisch restaurant 'Simha & Sons Grill'
Israël – Tiberias – Syrisch restaurant ‘Simha & Sons Grill’
Jeruzalem & Rotskoepel (zicht vanaf Olijfberg)
Israël – Jeruzalem & Rotskoepel (zicht vanaf Olijfberg)

Een ander geloof is het Baha’i geloof en het wereldcentrum van hun geloof bevindt zich in Haifa in het Noorden van Israël. De tuinen van het Baha’i geloof in Haifa en in Akko zijn zeer de moeite en een toeristische attractie. De Romeinse sites van Ceasarea en Beit She’an waren zeer knap, net als het Masada NP, een fort van Herodes en zeer beroemd geworden in Israël door de laatste stuiptrekking van de revolte van de Joden tegen de Romeinen in 70 na christus. Vanaf Masada Fort heb je een weids uitzicht over de omgeving en de Dode Zee. Drijven in de Dode Zee was zeer bijzonder, hoewel in januari vrij koud. Dus hielden we het bij een korte plons, net genoeg om een foto te nemen. Het opstuwend effect door het zoute water was duidelijk te merken. In de Rode Zee hebben we gesnorkeld om onderwaterleven te kunnen zien. In het zuiden was het aangenaam weer. Tot slot hebben we enkele mooie korte natuurwandelingen gemaakt en wildleven ontmoet (een vos, klipdassen, giervogels) in omgeving van Tiberias en andere streken van Israël. Het was dus een afwisselende reis.

Israël – Zicht op Dode Zee en Jordanië (vanaf Masada fort)
Israël – Peri Rosenfeld (1912-1991) – Palmach Fighters Before Action in Ben-Shemen Forest (1947)

Bonn.

In 2020 was het 250 jaar geleden dat Ludwig van Beethoven -de beroemde klassieke componist- geboren werd in Bonn. Dit kon niet ongemerkt voorbij gaan in zijn geboortestad en in de rest van de wereld. Daarom werden er een jaar lang festiviteiten, expo’s en evenementen in Bonn georganiseerd (die door het Corona virus voor een groot stuk in het water zijn gevallen). Echter in februari was alles nog OK en bezochten wij Bonn tijdens een lang weekend. We kozen ecologisch voor de trein en strategisch voor een hotel vlakbij het centraal station in Bonn, het IntercityHotel: een uitstekende keuze. De drie dagen in Bonn stonden bijna volledig in het teken van Beethoven en muziek. We deden enkele musea: LVR-LandesMuseum Bonn (expo ‘Music! Hearing – Making – Feeling’), Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland (expo ‘Beethoven. Welt. Bürger. Musik.’ Het beste museum van de citytrip.) en het ‘Beethoven Haus’ (het geboortehuis van Beethoven dat nog in originele staat is). We bezochten het stadscentrum van Bonn en maakten een uitstap naar Königswinter.

Königswinter
Bonn – Kunst- und Ausstellungshalle – Beethoven. Welt. Bürger. Musik.

Fidelio – Maar het hoogtepunt van ons bezoek aan Bonn was de uitvoering van de opera Fidelio in Theater Opera Bonn. Fidelio is de enige opera die Beethoven ooit geschreven heeft. Een eerste reden waarom deze avond zo geslaagd was, was dat de opera van Beethoven, de eerste politieke/protest opera ter wereld, die avond een hedendaags politiek thema als invulling kreeg: acteurs debiteren teksten en vertellen de geschiedenis van politieke Turkse gevangen en vluchtelingen onder het beleid van Turks President Erdogan. Bijzonder is dat die ‘acteurs’ hun eigen verhaal vertellen: zij wáren die politieke vluchtelingen die in Duitsland een veilige haven vonden. Ten tweede omdat de enscenering uitstekend is: er wordt gebruik gemaakt van green schermen en live opnames, en er wordt afgewisseld tussen die acteurs / politieke gevangenen en het verhaal van Fidelio / de opera van Beethoven. Ten derde omdat de opera goed ineenzat. Alles klopte. De spanningsboog werd van begin tot einde volgehouden. Het was de ganse tijd boeiend en ik heb mij geen moment verveeld. Ten vierde omdat de uitvoering door orkest en solisten werkelijk uitmuntend was. De sopranen waren de sterren van de avond vond ik. Maar tenslotte toch vooral omdat Beethovens muziek fantastisch was. Het begon al bij de ouverture. Schitterende klassieke muziek, vintage Beethoven. Gevolgd door de vele prachtige aria’s van solisten en koor later in de opera. Ze zeggen van Beethoven dat hij minder goed was in vocale muziek maar dat is hier totaal niet te merken. Fantastisch klassiek werk.

Bonn – Theater Opera Bonn – Beethoven ‘Fidelio’

Museumpas.

Vanaf maart bleven we noodgedwongen in eigen land. Maar in eigen land zijn er ook veel stedelijke, culturele of natuur- pareltjes te vinden. We schaften een museumpas aan en deden zo heel wat steden en plaatsen aan en maakten er telkens een leuke daguitstap van, en we deden de meeste bezoekjes met de trein (behalve die met de hond).

We bezochten Arboretum Kalmthout, Antwerpen (MAS, Vleeshuis, Handelsbeurs, Museum Plantin-Moretus), Gent (Industriemuseum, Design Museum Gent), Knokke-Het Zwin (hondenwandeling), Brugge (Sint-Janshospitaal, Gruuthusemuseum, Onze-Lieve-Vrouwekerk, Belfort), Namen (Félicien Rops Museum, Citadel Bezoekerscentrum, TreM.a), Abdij Villers-la-ville (plus wandeling in omgeving met hond), Ieper (vesten, Menenpoort, In Flanders Fields Museum, Sint Maartenskathedraal), Sart (bosrivier wandeling met hond), Louvain-La-Neuve (Musée L of Musée Universitaire de Louvain, Hergé Museum), Chaudfontaine (ArtHouse & WaterHouse), De Haan – Wenduine (hondenwandeling), De Panne (Duinenwandeling natuurgebied De Westhoek), Brussel (Bozar, Grote Markt & centrum).

Vele mooie plekjes en plaatsjes gezien en vele mooie plaatjes geschoten. En bovendien waren alle vermelde bezochte musea en attracties inbegrepen in de Museumpas. Deze kost slechts 59 euro en als je weet dat elk museumbezoek (voor een adult zonder korting) vaak 10 à 15 euro kost, leert een makkelijk rekensommetje dat je een museumpas snel hebt terugverdiend.

Stockholm.

Het werd september en na 7 maanden in België, trokken we nog eens de landsgrenzen over. Het werd ook tweede keer goede keer, want toen we in juli naar Stockholm wilden afreizen, kleurde de stad plots rood op de Covid-kaart van Europa en we stelden de reis uit. De tweede keer in september kleurde Stockholm groen en konden we van een zorgeloze korte city break genieten. We verbleven in ‘First Hotel Kungsbron’ vlakbij het centraal station in een hotelkamer zonder ramen. Dit laatste wordt vaak aangeboden in Zweden (omdat in de zomermaanden de zon lang schijnt en je dan beter kunt slapen in een hotelkamer zonder ramen en daglicht). Bovendien drukt het de hotelkosten. In Stockholm was van Covid-19 trouwens niet veel te merken, buiten het gegeven dat je overal 1,5m afstand moest bewaren en voortdurend je handen moest ontsmetten. We zijn niet ziek geworden.

Stockholm – Moderna Museet – Salvador Dalí (1904-1989) – ‘L’Énigme de Guillaume Tell’ (1933)
Stockholm – Skyview The Globe
Stockholm – Stromma Boten Sightseeing
Stockholm – Vasa Museum

Wat deden we in Stockholm die vijf dagen dat we er waren? We verkenden verschillende stadwijken en eilanden van Stockholm, zoals Gamla Stan, Norrmalm, Östermalm, Södermalm, Djurgården & Skeppsholmen. We genoten van het uitzicht op ‘Sky View : The Globe’. We luisterden naar de stadsgids tijdens ons bezoek aan het Stadhuis (Stadshuset) (dat misschien wel het bekendste gebouw van Stockholm is). Het is gelegen aan de waterkant en makkelijk te herkennen aan de drie kronen op de torentop (hét nationale symbool van Zweden). We gingen het water op met een commerciële boottocht van enkele uren (met start en stop in stadscentrum). Als je met mij weg bent, doe je gegarandeerd ook enkele musea: Moderna Museet (moderne en hedendaagse kunstmuseum), Vasa Museum (Historisch, 17de eeuws, quasi intact oorlogschip waar een museum rond gebouwd werd. Het beste en populairste museum van Zweden), het ABBA Museum, Skansen Open-Air Museum (+ Zoo). In Djurgården maakten we ook een mooie lange wandeling in de natuur.

Stockholm – Skansen Openluchtmuseum – Rendier
Stockholm – Gamla Stan – Slingerbulten – Zweedse Balletjes

In het oude stadscentrum (‘Gamla Stan’) zijn we verschillende keren gepasseerd. We maakten een wandeling langs Stortorget (oudste plein), Riksdagshuset (parlement), Järnpojken, Tyska Kyrkan (kerk), Nobel Museet (Nobelmuseum), Mårten Trotzigs gränd (smalste straat), Riddarholm kyrkan (kerk) & Birger Jarls Torg (plein). We brachten een bezoek aan Stockholm Kathedraal / Storkyrkan (met het standbeeld ‘Sankt Göran och draken’ oftewel ‘Sint-Joris die de draak doodt’) en het Koninklijk Paleis (Sveriges Kungahus of Kungliga Slottet).

Umbrië & Rome.

Kort na Stockholm, eind september, gingen we opnieuw op reis. We vlogen op Fiumicino, Rome en huurden een auto van ‘Sicily By Car’ en maakten een roadtrip van vijf volle dagen naar Umbrië en daarna deden we Rome anderhalve dag aan. In ons reisschema zaten weinig musea en kerken. Het was meer beleven van de steden en sightseeing. De mooiste steden waren Orvieto, Assisi, en Gubbio. Het Umbrische leven en de gastronomische keuken, stadsverkenningen, roadtrippen, wandel- en fietstochten, kathedralen en topmusea, goed tafelen stonden centraal op deze achtdaagse verkenning met de auto van de regio Umbrië, en te voet en met de fiets van de stad Rome.

Perugia – Oude Centrum
Perugia – Zonsondergang bij zwaar bewolkt weer
San Marino – Prima Torre – La Rocca
Assisi – Ristorante Pizzeria I Monaci. Rigatoni met tartufo nero en salsiccia
Assisi – Zicht vanaf La Rocca Maggiore op Assisi, Basilica di San Francesco en Umbrië

Reisprogramma. – Onze uitvalsbasis in Umbrië was Hotel La Meridiana in Perugia. Achtereenvolgens verkenden we te voet het stadscentrum van Perugia (dag 1; Stadion AC Perugia Calcio, Ipogeo dei Volumni, Galleria Nazionale dell’Umbria, Cattedrale di San Lorenzo, Pozzo Etrusco, Cappella di San Severo, Porta Sole), San Marino & Gubbio (dag 2; wandeling ‘Sentiero della Rupe’, Monte Titano in San Marino; Teatro Romano, centro, Palazzo dei Consoli en Piazza Grande, Taverna del Lupo in Gubbio), Assisi & Spello (Dag 3; Basilica di San Francesco, Le Cattedrale di San Rufino, La Rocca Maggiore, Basilica di Santa Maria degli Angeli, in Assisi), Lago di Corbara, Orvieto & Todi (dag 4; Cattedrale di Orvieto, Orvieto Underground, Torre del Moro, Pozzo della Cava in Orvieto; Chiesa di San Fortunato, Duomo di Todi in Todi), Spoleto & La Cascata delle Marmore (dag 5; Cattedrale di Spoleto en Ponte delle Torri in Spoleto).

Orvieto – Cattedrale di Orvieto
Rome – Bici&Baci
Rome – Cantina & Cucina, Ristorante – Pizza Boscaiola
Rome – G.R.A.B. Fietsroute – Triomfboog van Titus en Colloseum

De Italiëreis eindigden we goed met 1,5 dag sightseeing in Rome. We boekten twee nachten in Navona Colors Hotel (niet ver van Piazza Navona). Omdat ik al vaak in Rome ben geweest en veel hoogtepunten al gedaan heb en mijn broer graag fietst, kozen we voor een alternatieve dag sightseeing met de ‘G.R.A.B. Fietsroute’, een alternatieve fietsroute van zo’n 50 km door het historische stadscentrum en de buitenwijken van Rome. Memorabel. De tweede dag deden we klassiekere dingen: Chiesa di Sant’ Ignatio di Loyola, Galleria Doria Pamphilj, Vaticaanse Musea, Sint Pieters Plein en Basiliek, Plein Pantheon, Piazza Navona, en Engelenbrug.

Rome – Fiume Tevere, Engelenbrug, Sint Pieters basiliek
Rome – Galleria Doria Pamphilj – Quinten Matsijs
Rome – Piazza della Rotonda met zicht op Pantheon
Vaticaanstad – Sint Pieters Basiliek – Michelangelo – Pieta

Evaluatie Italiëreis. – Het weer was niet altijd ideaal maar het was dan ook eind september. De Italiaanse en Umbrische keuken was werkelijk uitstekend. De geboekte hotels in Perugia (La Meridiana) en Rome (Navona Colors Hotel) hadden naar Italiaanse normen een uitstekende prijs-kwaliteit. Bij een normale toerisme activiteit (zonder covid 19 problematiek) zou deze boeking niet mogelijk zijn geweest denk ik met ons budget en op zo korte tijd. Op beide hotels was niks op aan te merken. Hotel La Meridiana in Perugia had een gratis parking. Qua transport is alles vlot verlopen, op een ingeslagen autoraam van onze huurauto na. Vanwege Covid-19 maatregelen, werd overal in Umbrië en Italië je temperatuur gemeten. De Covid-19 problematiek maakt reizen wel wat complexer en risicovoller en minder zorgenloos.

Outro.

De reisjes die we hebben gemaakt dit jaar waren top, en dat smaakt naar meer. Hopelijk is die verdomde covid-19 binnen afzienbare tijd volkomen verleden tijd. Dan kunnen wij weer zorgeloos en ongestraft reizen naar alle uithoeken van Europa en zelfs de wijde wereld verder verkennen.

Beste wensen voor 2021 met hopelijk mooie reizen in het verschiet!

Bert.