Reisboei Jaaroverzicht Reizen 2019: deel 3.

Caïro – Memphis – Standbeeld Ramses II

Intro

Het jaar 2019 is bijna ten einde en op het einde van dit jaar, in november, maakte ik de beste reis van dat jaar met bestemming… Egypte. Ik kwam terug met gigabites aan foto’s, vele mooie herinneringen, vele ervaringen rijker en een grote rust en ontspannen gevoel over mij (dat snel weer weg was, toen ik merkte hoeveel werk er op mijn job op mij wachtte). Voor de andere delen van het ‘Reisboei Jaaroverzicht Reizen 2019’ moet je hier zijn: deel 1 of deel 2. Reisjaar 2020 ziet er veelbelovend uit. Lees er meer over in dit artikel. Dat 2020 een even mooi reisjaar als 2019 mag worden. Proost!

November: Egypte

Intro

Laatste reis van dit jaar mag misschien wel in de top vijf van de beste reizen die ik ooit gemaakt heb. ’t Is wel drummen daar! Vooraf had ik een beetje schrik voor de opdringerigheid van de Egyptenaren en mogelijke maag- en darmproblemen en dat dit de reisbeleving negatief zou beïnvloeden, maar verrassend genoeg hadden we van beide weinig last. De combinatie van het uitstekende gezelschap, de verblijven (zeer goed tot fantastisch en goed betaalbaar), de prachtige antieke beelden en unieke architectuur en wereldwonderen, het fantastische klimaat (elke dag rond dertig graden en geen wolkje aan de lucht), het eten dat beter meeviel dan verwacht (en meestal goedkoop was), de vriendelijkheid en gastvrijheid van de lokale bevolking en vooral de avonturen die ik beleefd heb en die mij lang zullen bijblijven (hectisch Caïro, al die prachtige tempels en piramides, Nijlcruise, ontmoetingen met locals, warme lucht ballonvaart,…), maakten dit een fantastische reis.

Caïro – Danser op Nijlcruise

Minpuntjes waren de kostprijs van de reis, zeker voor een Afrikaans land. Oorzaak was het hoog oplopen van het budget voor bezoek aan de architecturale wonderen van Egypte (de Egyptenaren rekenen door…) (40% van het totale budget). Ander minpunt was het verkeer in Egypte, Wild Westen stijl (ieder voor zich, letterlijk alle auto’s vertonen blutsen!), en de vele ritselaars.

Ritselen en de lokale bevolking

De taxichauffeurs waren zoals gewoonlijk weer de ergerlijkste mensen die we tegenkwamen tijdens de ganse reis. In Caïro stapten we op de luchthaven in bij een taxichauffeur die een eerlijke prijs vroeg. Zijn er toch nog eerlijke taxichauffeurs op luchthavens? Verkeerd gedacht! We waren nog niet goed en wel vertrokken of die kerel begon “Taxfree, taxfree shop!” te roepen en toen hij na vijftien minuten fanatiek roepen en pushen doorhad dat wij niet te vermurwen waren en niet van plan waren iets te kopen, hield hij midden op de snelweg een andere taxi tegen waarin we moesten overstappen en onze weg voortzetten. Nog twee andere taxi’s waren zeer fanatiek en vervelend en niet toevallig ook van of naar de luchthaven: nl. die arrogante zak op de luchthaven van Aswan (waar we niet met meegereden zijn) en die taxichauffeur naar de luchthaven van Hurghada de laatste dag die in slecht Engels hengelde naar 5 dollar extra (terwijl de taxirit zelf ook 5 dollar kostte). Niet met ons…!

Caïro – Piramiden van Gizeh

Buiten deze drie ervaringen vond ik ‘het hengelen naar geld (dollars)’ (vervoer, winkeltjes, gids, restaurants, bedelaars,…) niet vervelend of storend of erg opdringerig. Meestal bieden ze één keer hun diensten aan, of twee of drie keer maar dan houdt het wel op. Probleem is dat er zoveel om een centje bedelen, dat je vaak ‘neen’ moet zeggen. Kordaat maar beleefd neen zeggen, of ze straal negeren, of je verstoppen achter de brede rug van een andere toerist, helpt om aan de ‘hengelaars voor een centje’ te ontsnappen. Ook ergerlijk was de hotelmanager van Crown Hotel (ons hotel in Caïro) die dacht extra aan ons te verdienen door ons in een goedkoper ho(s)tel te stoppen.

Caïro – Koptisch Museum

Maar desondanks is mijn ervaring met de lokale bevolking vooral positief. De meesten willen wel een centje bijverdienen maar ze zijn meestal niet opdringerig en altijd supervriendelijk. De aangenaamste contacten vond ik die met Mohammed van Nuba Dool Guesthouse in Aswan, gids Hasan van Loulia Dahabiya, de sympathieke Abdellah (taxichauffeur, we werden rondgereden in een aftandse peugeot uit 1979 of, anders gezegd, in stijl met een oldtimer) in Luxor, en de gezellige oude bompa Nader Elias van Nascotours in Luxor (waar we onze ballonvaart hebben geboekt).

Veiligheid

Ook op vlak van veiligheid – een vaak terugkerende vraag van mensen die achterblijven in België – zie ik het erg positief. Ik heb me geen enkel moment onveilig gevoeld. De mensen zijn supervriendelijk (soms zomaar en niet om een centje bij te verdienen). Op sommige plekken (de koptische wijken en gebouwen, politiegebouwen, luchthavens) zijn er wel buitensporige veiligheidsmaatregelen genomen. Dit is om aanslagen te voorkomen en de bevolking en het toerisme te beschermen. Enige momenten van onzekerheid waren er wanneer we de straat moesten oversteken in … Caïro. Daar speelde je met je leven (da’s misschien wat overdreven – er gebeuren verrassend weinig ongelukken in Egypte en Caïro – maar toch…).

Caïro

Caïro – de stad – was een ervaring om nooit meer te vergeten. Zo druk, zo stofferig, zo smerig, zo chaotisch, zoveel smog, zoveel mensen, zoveel auto’s,… Enkel de grote steden in India zijn nog erger dan deze miljoenenstad, met 25 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika en een van de grootste van de wereld. De wandeling van een half uur langs de verschrikkelijke drukte van Al Azhar straat, kobri Al Azhar straat, kruising Port Said en El Ataba markt, is een ervaring om nooit meer te vergeten. Deze wandeling was echt niet normaal: constant luid getoeter, stof, uitlaatwalmen, auto’s en brommers die u van alle kanten passeren, de straat is autoweg en voetpad tegelijk, overal winkeltjes met de waren uitgestald op straat en verkopers die luidkeels hun waren aanprijzen of megafoons gebruiken om boven het lawaai uit te komen, mensen die u aanspreken ‘taxi, taxi, mister’?!’ of ‘T-shirt one dollar’. Je gelooft uw ogen en oren en neus niet… Zoveel prikkels tegelijk.

Caïro – Uitzicht vanaf Citadel over centrum Caïro

Eerste avond – Beginnen deden we deze Caïro etappe met een avondje uit op een Nijlboot waar we lekker buffet gegeten hebben en gekeken hebben naar een show met een Oekraïense buikdanseres en een mannelijke danser die zeer snel en voortdurend toertjes rond zijn lichaamsas draaide. Dit laatste is een specifieke dans van het Midden-Oosten. De kwaliteit van dansen was op toerisme gericht en niet zeer hoog maar voor een eerste kennismaking met Caïro en Egypte kon dit tellen.

Caïro – Egyptisch Museum – gouden masker van Yuya

Hoogtepunten Caïro – Caïro is ook de plek waar we de eerste culturele hoogtepunten van deze reis hebben beleefd. Met voorsprong op één staan de piramiden van Gizeh (ook die dag zagen we nog een reuzengroot liggend beeld van Ramses II in Memphis, en de trappiramide van Djozer in dodenstad Sakkara uit 2700 BC). De volgende dagen volgden de Koptische wijk (met de Hangende kerk en het Koptisch Museum), en enkele moskeeën (die we binnen mochten als niet moslim) in het Citadel complex, het Egyptisch Museum waar we bijna vijf uur in rondliepen en de Caïro Toren voor een mooi centraal zicht op Caïro en waar we genoten van de stoffige zonsondergang, en het verblijf in Caïro eindigden we met de Ibn Tulun moskee en het Islamitisch Kunstmuseum.

Aswan

Abu Simbel – Daarna volgde de vlucht naar Aswan met Egyptair. In Aswan beleefde we een tweede Egyptologisch hoogtepunt: de tempel van Ramses II en Nefertari in Abu Simbel. De drie uur durende rit (enkel) was het waard! Maar financieel was het een aderlating, zoals veel bezoekjes aan culturele hoogtepunten in Egypte. De grootste kost voor Abu Simbel was het boeken van privé vervoer: wij boekten een degelijke auto met privé-chauffeur (120 US$). Dit kan goedkoper (groepsbusje). Maar vaak komen er nog extra kosten bij zoals inkomgelden (510 EGP voor Abu Simbel), fooien voor chauffeur of gids, parkingkosten, een ticket om je digitale camera te mogen gebruiken,… Het hield niet op! In totaal waren we voor deze uitstap 143 euro kwijt voor twee personen. Da’s dus erg veel! En dan hebben we nog niet gegeten of overnacht.

Aswan – Felucca op de Nijl
Aswan – IJsvogel langs de oever van de Nijl
Aswan – Philae tempel
Aswan – Abu Simbel

Hoogtepunten Aswan – In Aswan verbleven we bij Nuba Dool Guesthouse. Het ontbijt was zeer lekker. De Nubische eigenaars waren ook zeer vriendelijk. Het verblijf was goedkoop (16€ pppn) Via hen hebben we een goedkope taxi van de luchthaven naar de guesthouse kunnen regelen en hebben we dure privé-tours naar Abu Simbel, Eastbank (Tempel van Philae en Kalabsha) en Westbank (Graven van de Notabelen, Botanische tuin) geregeld. East en Westbank tour op 1 dag is een te druk programma. Aan de Westbank tour konden we pas beginnen om half drie en dat is te laat om alles te zien (de zon gaat onder rond vijf uur). Het Nubisch dorp hebben we geskipt en de graven van de Notabelen en de Botanische tuin konden mij niet bekoren. Tot slot hebben we het Nubisch Museum bezocht (op de dag van Abu Simbel). Dit was wel de moeite: modern museum, goede Engelstalige opschriften, echter weinig echt hoogkwalitatieve tentoongestelde objecten.

Dahabiya Nijlcruise van Aswan tot Esna.

En toen moest het beste nog komen. Te beginnen bij een Nijlcruise van 3 dagen / 3 nachten op Dahabiya Loulia van Aswan naar Esna. Luxe. Luxe. Vooral in de zin van ruimte, rust en vrije tijd. Om nooit meer te vergeten: drie dagen lang drie menu’s per dag met heerlijke spijzen, een zee van ruimte op deze boot, heerlijk rustig, het landschap van oeverleven (verschillende soorten reigers, riet), vissersleven en boerenleven (koeien, ezels, paarden, geiten) dat langzaam voorbij gleed, een uiterst capabele gids, unieke tempels langs de Nijl (Kom Ombo, Silsila, Edfu en Esna), en goede contacten met de andere gasten. Meer kan je echt niet wensen.

Nijlcruise met Dahabiya Loulia
Nijlcruise – Leven op de Nijl

Luxor

Verblijf en eten – In Luxor verbleven we in het drukke centrum in een vijfsterrenhotel: Winter Pavillion (Sofitel). Een top end hotel waarvan ik vooral de schitterende en enorme binnentuin zal blijven herinneren (een oase van rust), het grote verwarmde zwembad en de opdringerige stijl van ober Rachidi. In Luxor hebben we enkele keren lekker gegeten (bij ‘Oasis Palace’ nabij Luxor Museum, en bij ‘Nile Valley Hotel & Restaurant’, langs de Westelijke oever van de Nijl).

Luxor – Luxor Tempel
Luxor – Winterpavillion (Sofitel) Binnentuin
Luxor – Karnak Tempel – Scarabee en Obelisken
Luxor – Luxor Museum – Reliëf met de god Amon
Luxor – Tempel Hatshepsut
Luxor – Hete luchtballonvaart

Hoogtepunten Luxor – In Luxor heb je vele prachtige tempels en andere bezienswaardigheden. Wij deden in deze volgorde: Luxor tempel (dag & na zonsondergang) (dag 1), Karnak tempel (enorm terrein), Luxor Museum (beste museum van de ganse reis!) (dag 2), op de Westelijke oever Vallei der Koningen (zeer mooie hiëroglyfen), tempel van Hatshepsut, de tempel van Medinat Habu (ter ere van Ramses III, deze tempel is de grootste verrassing van Luxor in positieve zin) & Kolossen van Memnon (verweerd) (dag 3). De vierde dag deden we een ballonvaart in de vroege ochtend. Dit was ook een topervaring, omwille van het gebeuren op zich, de zonsopgang en de wondermooie uitzichtjes op Nijl, Oostelijke oever (stad Luxor) en de tempels van de Westelijk oever.

Luxor – Hagedis

Hurghada: zon-zee-strand.

Daarna moesten we nog kortstondig bekomen van al dit moois met twee dagen aan het zwembad en op het strand liggen onder een stralend zonnetje in Winter Pavillion in Luxor en in Panorama Bungalows in Hurghada. Dit zijn beide vijfsterren hotels en die laatste bood ‘all inclusive’ aan. Alle eten en drank was dus inbegrepen en dat lieten we ons geen twee keer zeggen. En de Russen ook niet! 😉 Deze twee hotels waren de beste hotels van de reis maar ook de duurste. Desondanks viel het mee qua prijs: minder dan 40 euro pppn. In het hotel in Hurghada was er meer sfeer en een feestelijke stemming (schuimparty, Ierse pub).

Best of

Tot slot nog een kort ‘best of’-lijstje (in volgorde van bezoek) van dingen die het meeste indruk hebben gemaakt: de piramiden van Gizeh, de wandeling langs Al Azhar straat ’s avonds laat, Abu Simbel tour, Nijlcruise met Dahabiya Loulia, het Luxor Museum (het beste Museum), de Vallei der Koningen en de Ballonvaart in Luxor, het positivisme van sommige Egyptenaren (Mohammed, Hasan, Abdellah, Nader).

Luxor – Abdellah en peugeot oldtimer

Wat brengt 2020?

2019 was een fantastisch reisjaar, maar wat brengt 2020? Minder vliegtuigreizen en meer met de trein, minder reizen, minder reisdagen, de reisuitgaven proberen te beperken en één langere reis. De reizen van 2020 liggen grotendeels vast en de meeste vluchten of treinen zijn reeds geboekt. Waar ga ik naartoe? In januari maken we een roadtrip door Israël van twee weken. In februari ga ik een verlengd weekend naar Bonn met de trein. Het is Beethoven jaar en in zijn geboortestad Bonn zijn er in 2020 heel wat evenementen. Ik ga daar de opera Fidelio bijwonen. Begin mei ga ik cultuur en de frisse berglucht opsnuiven in de stad van Mozart en de Familie Von Trapp: Salzburg. Eind mei ga ik dan naar Minsk, de hoofdstad van Wit-Rusland. Een blinde vlek op m’n Europese reiskaart invullen. Daarna volgt Stockholm in Zweden in juli. Zweden is met Israël en Wit-Rusland het derde land in 2020 dat ik voor het eerst bezoek in mijn leven. En het reisjaar 2020 eindigen we met een knaller: een roadtrip van een maand door California en het Zuidwesten van de Verenigde Staten. Dat wordt ‘supergreat!’. Ik ga alvast een XXL hamburger eten om in de stemming te komen. 😉 Ciaooooooooo. Bert.

Hurghada – Zonsopgang