Reisboei Jaaroverzicht Reizen 2019: deel 2.

Venetië – Biënnale 2019 – Giardini di Biennale – Belgisch Paviljoen MONDO CANE

Intro

Het jaar 2019 mag bijna opgeborgen worden. Wat overblijft zijn vele mooie herinneringen en gigabites aan fotomateriaal van de voorbije reizen. Maar welke steden en landen heb ik in 2019 juist bezocht? Lees het hier.  Dit is deel twee van het ‘Reisboei Jaaroverzicht Reizen 2019’: Polen (Krakow, Wroclaw, Warszawa), Kiev in Oekraïne & Veneto in Italië (Treviso, Vicenza, Padova en Venetië zelf). Voor de andere delen van het ‘Reisboei Jaaroverzicht Reizen 2019’ moet je hier wezen: deel 1 of deel 3. Dat 2020 een even mooi reisjaar als 2019 mag worden. Schol!

Einde juni: 3 citytrip-combo in Polen – Krakow-Wroclaw-Warsaw.

Warschau – Paleis van Kunst en Wetenschap

Intro

We waren nog maar net terug van IJsland, of de volgende reis stond al te trappelen om te mogen vertrekken. Het werd een land uit het voormalige Oostblok, een land waar ik nog nooit geweest was: Polen. We namen een Brussels Airlines vlucht vanop Zaventem heen naar Kraków / Krakau (4 nachten), namen dan de trein naar Wroclaw (2 nachten) en naar Warszawa / Warschau (3 nachten) en keerden dan terug met Brussels Airlines naar België. Qua transport verliep alles vlot.

Praktisch

Krakau – Wesele Restauracia – Bouillonsoep met Poolse Pasta.
Wroclaw – Trattoria La Scala – Bruscette

Verblijf en eten – Het werd een ontspannen reis met uitstekende overnachtingen met dito ontbijten (‘P&J Apartments Florianska’ in Kraków, ‘Aparthotel Bike Up’ in Wroclaw, ‘Holiday Inn Warschau City Centre’ in Warszawa) en lekkerder eten dan verwacht. Het beste Poolse eten was bij ‘Bistro Bene’ in Kraków (een restaurant met vermelding in Gault-Millau) en het beste Italiaanse eten was bij ‘Trattoria La Scala’ in Wroclaw. De Poolse soepen – we hebben bouillonsoep, vissoep, kippennoedelsoep, Zurek soep, tomatenroomsoep en wilde paddestoelensoep gegeten – waren bijzonder lekker en aanraders (bv. Restauracja ‘Fret @ Porter’ Café Galeria & Restaurant Bazyliszek in Warszawa).

Krakau – Wawel kathedraal

Auschwitz Concentratie en vernietigingskamp – Arbeit Macht Frei

Krakau – Wieliczka zoutmijn

Qua weer was de temperatuur altijd aangenaam (tussen 24-34°C) en zonnig (behalve de eerste twee dagen). Toen regende het en hebben we een uur in de gietende regen moeten staan wachten om in een ellendig traag vooruitgaande rij tickets te kopen voor het Wawel kasteel in Kraków.

Wroclaw – Dwergen
Wroclaw – Nationaal Museum

Hoogtepunten

Bezienswaardigheden – Elke dag deden we wel een museum of kerk. De focus lag op Oorlog, op het Joodse verhaal, en op de combinatie. De beste musea waren Sukiennice Museum @ Lakenhallen in Krakau (Poolse Schilderkunst 19de eeuw, gratis op zondag), Het Nationaal Museum in Wroclaw (Silezische, Poolse en Europese schilderkunst van middeleeuwen tot begin 20ste eeuw, beeldhouwkunst, eclectische verzameling van gebruiksvoorwerpen, kleding, orientaalse kunst, glaswerk, enz.) en POLIN Museum in Warschau (Geschiedenis van de Joden in Polen, gratis op donderdag). Beste attracties waren de Zoutmijn in Wieliczka in Krakau, Panorama van Raclawicka in Wroclaw en Koninklijk Kasteel in Warschau. Bijzondere vermeldingen geef ik voor Auschwitz concentratiekamp nabij Krakau, de dwergenbeeldjes overal in het straatbeeld in Wroclaw en het Paleis van Cultuur en Wetenschap in Warschau (uitzicht, architectuur en infoborden ‘Warschau in een notendop’ dat ons een ontdekking opleverde: de daktuin van universiteitsbibliotheek).

Wroclaw – Panorama van het gevecht van Raclawicka
Wroclaw – Sint Johannes de Doper Kathedraal – Uitzicht over Wroclaw

Muziek – Het werd een erg muzikale reis met het Muse rockconcert in Krakau, Zwanenmeer Ballet in Teatr Wielki en Chopin openlucht concert in Lazienki park in Warschau en het Chopin Museum in Warschau.

Krakau – Tauron Arena – Muse Concert
Warschau – Teatr Wielki – Pjotr Tsjaikovski – Het Zwanenmeer
Warschau – Chopin Museum – Partituur

Beste stad – Van de drie bezochte steden, vond ik Kraków te toeristisch en Warschau te lelijk en te druk. Wroclaw was de uitschieter waar ik het verrassend mooi vond. Het was een opgekuiste stad, maar ook grappig leuk (gnomes/dwergen), met veel restaurantjes (veel Italiaanse keuken), bewandelbaar (de meeste hoogtepunten liggen in het kleine oude centrum), jong en hip (studentenstad), cultureel en muzikaal (opera, theaters, concertzalen; 10 festivals per jaar; muzikale hoofdstad van Polen; weinig musea). Zou ik hier kunnen wonen? Wie weet, wie weet… Nadeel: het ligt in Polen en niet in Italië.

Warschau – Koninklijk Kasteel

Outro

Drie interessante steden. Misschien moeten we ooit nog eens teruggaan om andere steden of de natuurgebieden op te zoeken?

Augustus: Kiev (Oekraïne)

Intro – In Augustus volgde een korte citytrip van zes dagen naar een uithoek in Europa, naar een voormalig sovjetland, naar Kiev, de hoofdstad van Oekraïne. Gevaarlijk zeg je? Zolang je niet naar het oostelijk front gaat, moet je je geen zorgen maken. Wij namen het vliegtuig met Brussels Airlines (96.5€) en na een dikke twee uur vliegen landden we in Kiev, een andere wereld.

Kiev – Lavra Holenklooster – De Ontslapeniskathedraal

Logement – We logeerden in ‘Hotel Petrani central’. Ik geef hen een zeer hoog beoordelingscijfer: 9.0. Sterkste punten zijn de privé-tuin, de locatie bij het centrale treinstation (waar de trein stopt van de luchthaven) en de zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding. Wij betaalden 21€ pppn.

Kiev – Mother Motherland of Rodina Mat – Oorlogswapens

Voedsel – Memorabel gegeten heb ik niet. Ik denk niet dat ik over tien jaar mij nog iets zal herinneren over de maaltijden tijdens deze reis, behalve misschien dan de Shurpa soep (krachtige bouillonsoep van lam met erg grove stukken in van lamsvlees, wortel en aardappel, en dille), het gebruik van dille in vele gerechten, en de dienster van het Georgisch restaurant de laatste avond die duidelijk een oogje op mij had! 😉

Kiev – Qirim Tatar restaurant – Shurpa soep

Reiskosten – Niet alleen het verblijf was erg goedkoop, maar ook de prijzen van de restaurants waren erg laag (voor 10€ heb je een volledige maaltijd). Een metro enkele rit kostte 0,25€. De toeristische bezienswaardigheden waren gratis of kostten weinig (duurste Kiev topper was het combiticket St. Sofia kathedraal voor 6.5€). Enkel de Tsjernobyl tour was wat duurder (95 US$). Met minder dan 75€ per dag was dit de goedkoopste reis van het jaar.

Kiev – Sint Sofia Kathedraal (detail)

Het weer – We zaten in een dipje in de zomer. De reis begon en eindigde goed, maar de dagen tussenin koelde het sterk af (20°C), stond er wat wind, zag het grijs en viel er af en toe een druppel. De zomers in Kiev zijn vaak erg warm en zonnig (+30°C) maar niet tijdens ons verblijf. Erg vind ik dat niet. Het was goed weer voor sightseeing en het heeft niet noemenswaardig geregend.

Chernobyl – Nuclaire rampsite

Avonturen en toppers – De cruciale factor of ik een reis goed, zeer goed of echt top vond, zijn de avonturen, belevenissen, ervaringen, bezienswaardigheden, toeristische bezochte toppers. Zal ik er over tien jaar nog van spreken? De reis speelde zich af in Oekraïne waar ze het Cyrillisch schrift kennen maar omdat ik eerder in andere landen met onbegrijpelijk alfabet/schrift ben geconfronteerd geweest (3 landen van Trans-Mongolië reis, Japan), maakte dit niet meer zoveel indruk. Qua toppers hebben we vnl. orthodoxe kloosters en kerken bezocht. De oudste en mooiste kathedraal was de St. Sophia Kathedraal.

Chernobyl – Pripyat – Zwembad

Chernobyl – Wat me echt zal bijblijven is het bezoek aan de nucleaire rampsite Chernobyl. Iconische geworden beelden gingen de wereld rond in mei 1986. Dingen die regelmatig terug opduiken in het nieuws, die zijn memorabel. Chernobyl is daar zeker één van. Ik zou een bezoek aan Kiev (inclusief Chernobyl) aan iedereen aanraden, om dan zelf Chernobyl te bezoeken en met eigen ogen vast te stellen welke verwoestingen en ellende een nucleaire ramp teweegbrengt in de levens van vele mensen en in ganse naties. En jezelf de vraag stellen of Nucleaire Energiewinning wel zo veilig is als ze beweren. Is het veilig om Chernobyl te bezoeken, hoor ik je al vragen? Krijg je daar geen kanker van? Ja, het is veilig. Zolang je de instructies van je gids opvolgt zal de globale dosis van je bezoek onder de maximale toegelaten dagdosis blijven die veilig wordt geacht. Tijdens een dagje Chernobyl doet je lichaam niet meer straling op dan tijdens een trans-Atlantische vlucht.

Kiev – Pyrohiv – Windmolen

Outro – De Kiev reis was relaxed, in goed gezelschap, goedkoop, matig memorabel maar hakte er radioactief wel op in. We kwamen ‘stralend’ terug. Kiev, dat hebben we weeral gehad. What’s next?

September: Veneto & Venetië

Intro – Awel, volgende reisbestemming van 2019 was in september: Italië, mijn favoriete reisland. Deze keer gingen we de Veneto regio verkennen: Treviso, Vicenza, Padova en de mega-populaire, toeristische topper en (misschien wel mooiste) Italiaanse stad, Venetië.

Praktisch

Italiaans Eten – Als je in Italië bent, dan moet je Italiaans eten en geen Aziatisch restaurant of hamburgertent binnenspringen. Want de Italiaanse keuken is nooit slecht, maar altijd goed tot supergoed tot memorabel of om nooit meer te vergeten. Wij hebben uitstekend gegeten in zowel Treviso (Osteria Cae de Oro), Vicenza (Osteria Veneto’s @ Corso Andrea Palladio 56), Padova (Pizzeria-Ristorante Il Desco, Ristorante Vecchia Padova) en in Venetië (Trattoria Giorgione @ Via Giuseppe Garibaldi 1533, Castello).

Treviso – Cae de Oro (ristorante) – Tiramisu
Padova – Pizzeria-Ristorante Il Desco – Dolce Semifreddo ai giorni
Padova – Speciaalzaak
Venetië – Trattoria Misericordia – Spaghetti alla Vongole

Overnachtingen – De verblijven namen af in kwaliteit maar ook in prijs van Treviso tot Venetië. Hotels en overnachtingen in Italië vind ik vaak een slechte prijs-kwaliteit hebben, in vergelijking met vele andere landen. Dat was deze reis niet anders. Buiten dit geef ik hen op vele punten toch goede beoordelingen. We verbleven achtereenvolgens in B&B Hotel Treviso in Treviso, Key Hotel in Vicenza, Casa Battisti in Padova en een appartement in Calle Sacca 3175 in de Castello wijk in Venetië.

Het weer – We hebben uitstekend weer gehad: tussen 21 en 30°C, slechts 1 dag wat regen.

Treviso – Chiesa San Vito e Santa Lucia

Budget – Deze zelfgeorganiseerde tiendaagse reis, met heel wat betalende bezoekjes aan bezienswaardigheden en opera Teatro La Fenice, met low/mid-range verblijven, met elke dag restaurantbezoeken (ook in Venetië), met als transport Ryanair vlucht en treinritten Trenitalia, met vier steden die we hebben aangedaan, had een gemiddeld budget.

Reisprogramma & Hoogtepunten

Reisprogramma – Na een vlucht met Ryanair vanuit Charleroi (duur 1u20), startte de reis van tien dagen in Treviso (1 nacht), dan volgden treinritten naar Vicenza (2 nachten), Padova (2 nachten) en Venetië (4 nachten) en de busrit terug naar Treviso. Op het programma stonden veel indrukwekkende architectuur en kunst.

Vicenza – La Rotonda (Palladio)
Vicenza – Museo città in Palazzo Chiericati
Vicenza – Uitzicht vanaf Monte Berico

Hoogtepunten – Van stad naar stad, van dag tot dag, ging de kwaliteit de hoogte in. In Treviso bezochten we enkele kerken en de zaterdagmarkt. In Vicenza kochten we een museumkaart voor 15€ pp. Daarmee hebben we vier musea bezocht (het beste was Museo città in Palazzo Chiericati) en Teatro Olympico. We volgden een uitgestippelde wandelroute langs verschillende paleizen en gebouwen van Palladio door de stad, waaronder Basilica Palladiana. De volgende dag namen we de taxi naar Monte Berico voor een bezoek aan de basiliek en het prachtig uitzicht over de stad, en maakten we vandaaruit een wandeling naar La Rotonda van Palladio.

Padova – Musei Civici agli Eremitani e Cappella della Scrovigne (Giotto Kapel)
Padova – Battistero
Padova – Palazzo della Ragione

Padova – In Padova vond ik de Basilica di Sant’Antonio werkelijk prachtig. Dit is een zeer oude kerk en een van de mooiste die ik al ooit gezien heb. Tweede hoogtepunt was de Giotto kappel annex museum (officiële naam: Musei Civici agli Eremitani e Cappella della Scrovigne). Het is een beetje moeilijk om hier binnen te geraken (tijdslot, enkele dagen van tevoren tickets reserveren), maar het is de moeite zeker waard. Ook uitstekend waren de gegidste rondleiding in Palazzo Bo (universiteit van Padova), Palazzo della Ragione (Donatello’s ruiterstandbeeld) en het Battistero (fresco’s in stijl van Giotto).

Venetië – Canal Grande (zicht vanaf Rialtobrug)
Venetië – Zicht op Dogenpaleis en Basilica di Santa Maria della Salute
Venetië – La Fenice – Technische ruimte

Venetië – Het summum was uiteraard Venetië. Ik ben fan van Italië, maar zeker ook van Venetië. Deze stad is werkelijk buitenaards mooi. Neem bij aankomst in de waterstad meteen de Vaporetto nr. 1 of 2 die het Canal Grande op en af vaart. Deze boottocht is de mooiste (qua architectuur) die je ooit in je leven zult maken. Je komt je ogen te kort om alle pracht en schoonheid van de paleizen langs de waterkant en de drukke vaaractiviteit van gondels, vaporetto’s, privé-plezierboten, technische boten,… op het kanaal in je op te nemen.

Venetië – San Marco Basiliek – Loggia met paarden
Venetië – San Marco Basiliek – Mozaïek

Ik bezocht tijdens drie volle dagen in Venetië vnl. dingen die ik tijdens een vorig bezoek in 2016 niet heb kunnen doen. We namen onze tijd voor het San Marco plein en de Basiliek (met Tresoro en Loggia e Museo San Marco), de gratis Chiesa Santo Stefano en een beklijvend opera bezoek in Teatro La Fenice (Tosca van Pucini) en lange wandelingen door de wijken Dorsoduro, Cannaregio (Galleria Giorgio Franchetti @ Ca’ d’oro of Het Gouden Huis), San Polo (Rialtobrug) en Castello.

Venetië – San Giorgio – Sean Scully ‘Human’ (Biënnale 2019)
Venetië – Santa Maria del Rosario – Biënnale 2019 – James Lee Byars en Zad Moultaka – ‘The Death of James Lee Byars Vocal Shadows. Zad Moultaka in dialoog’
Venetië – Biënnale 2019 – Giardini di Biennale – Centraal Paviljoen – Sun Yuan & Peng Yu – Can’t Help Myself (2016)

Kunstbiënnale – In de oneven jaren wordt in Venetië de Kunstbiënnale georganiseerd. Dit is een enorme kunstexpo van hedendaagse kunst die wereldfaam geniet, die overal in de stad opduikt (we hebben verschillenden gratis expo’s bezocht die we toevallig tegenkwamen tijdens onze wandelingen door de Venetiaanse wijken), maar wel geconcentreerd is op twee locaties in de Castello wijk: Biennale Giardini & Arsenale. Deze kunstzinnige plaatsen bezochten we op de laatste dag. Met het Belgisch paviljoen heb ik goed gelachen (positief bedoeld!) en dit verdient een pluim.

2 thoughts to “Reisboei Jaaroverzicht Reizen 2019: deel 2.”