Reisboei Jaaroverzicht Reizen 2019: deel 1.

IJsland – Landmannalaugar

Intro

Het jaar 2019 zit er bijna op. Een nieuw decennium begint. Tijd om achterom te kijken naar wat we op reisvlak voor moois hebben mogen zien en beleven en een korte blik vooruit op wat reisjaar 2020 in petto heeft. 2019 was een jaar met vele korte vliegvakanties (dat aantal vlieguren gaan we volgend jaar beperken) naar alle uithoeken van Europa en naar Egypte, de laatste reis van dit jaar en mijn favoriete reis van 2019. Lees het ganse artikel ‘Reisboei Jaaroverzicht Reizen 2019’ dat ik heb opgesplitst in drie delen.  Dit is deel 1.  Check hier deel 2 en 3.  Bekijk de vele foto’s en doe reisinspiratie op voor je eigen vakantie volgend jaar. Laat die champagneflessen knallen!

Uitstapjes in eigen land

In januari bezocht ik in Gent het S.M.A.K. (Raoul de Keyser Oeuvre) (Mooi? …niet lelijk!) (met de museumpas!) en woonde ik de opera ‘De Parelvissers’ van Georges Bizet bij in de Opera van Gent (Muzikaal en synopsis goed, enscenering vreemd).

Oostende – Mu.zee – Raoul Servais – Sirene 1968
Brugge – Stadhuis op de Burg

Begin februari volgde een verlengd weekend in Oostende en Brugge waar ik veelvuldig gebruik maakte van m’n Museumpas (en het aankoopbedrag al meteen terugverdiende). Ik deed volgende musea en attracties aan: in Oostende Mu.zee, in Brugge het Groeningemuseum, Stadhuis en Brugse Vrije op de Burg en het Belfort van Brugge.

Bredene – Bredene Festivalt – De Mens

In de zomer volgden verschillende festivals: Wild in’t Park (beste geluid en beste feestje!), Gladiolen, twee dagen Rock Herk, Parkpop met De Mens, Linkerwoofer op vrijdag, Bredene Festivalt, Maanrock Mechelen. Drie keer De Mens deze zomer! Ben ik fan? …ja!. We deden ook enkele dansvoorstellingen van de Zomer van Antwerpen: Rosas & Wiek. De eerste vond ik uitstekend, de tweede zeer goed. Ook in de zomer, bezocht ik Brussel voor de ploegentijdrit van de Ronde van Frankrijk.

Doorheen het jaar waren er de vele muziekconcerten: rock in zaal De Roma (Triggerfinger, CPeX en De Kreuners), Lotto Arena (Smashing Pumpkins: beste rockconcert van 2019) en in Tauron Arena Kraków (Muse), kleinkunst in Cultuurcentrum Mechelen (Jan De Wilde) en teveel klassieke muziekoptredens om allemaal op te noemen. Hoogtepunten zijn de twee Brahms symfonieën in de geweldige setting van het Auditorio de Tenerife (een ontwerp van Santiago Calatrava), de opera MacBeth van Verdi in de Vlaamse Opera, het Vioolconcerto van Felix Mendelssohn met de virtuose Antje Weithaas in de Koningin Elisabethzaal, het magistrale Requiem van Verdi door koor en orkest van de Vlaamse opera in deSingel, en de vele Beethoven muziek met uitvoerders als Faust (Viool), Queyras (Cello) & Melnikov (piano) en een Beethovenmarathon met Le Concert Olympic o.l.v. Jan Cayers in deSingel.

Pairi Daiza

In oktober bracht ik een bezoek aan Pairi Daiza. In het buitenland tijdens langere reizen en stedentrips durf ik al eens het lokale dierenpark of aquarium te bezoeken, en ik moet zeggen Pairi Daiza scoort hoog: groot terrein, vele soorten, oog voor detail, inkleding, knappe vogelshow, fauna maar ook veel flora,…

Maar ik wou het dus hebben over mijn buitenlandse uitstapjes…

Januari: Dubai

De grote reis van 2018, Oman-VAE, eindigde op 2 januari 2019. Voor meer info check het ‘Reisboei Jaaroverzicht Reizen 2018’.

Februari: Tenerife

De eerste trip ging naar Tenerife.  Het werd een ontspannen reis om de winterblues te verjagen maar wel atypisch (en dus geen zon-zee-strand vakantie in een resort in het zuidwesten van het eiland) want we hadden een logement in het Noorden (Puerto de la Cruz en Santa Cruz) en verkenden actief het eiland. Hoogtepunten zijn het dierenpark ‘Loro Parque’ (Dolfijnen, orka’s, zeeleeuwen en vogelshow; Planeet Pinguïn en wandelen in de boomtoppen in een volière) in Puerto de la Cruz, de georganiseerde bustour naar de Teide vulkaan, het hedendaagse kunstmuseum ‘Tenerife Espacio de las Artes’ en het klassiek concert in Auditorio de Tenerife (architect Santiago Calatrava) in Santa Cruz, en de voormalige hoofdstad San Cristobal de la Laguna (centrum, kerk, tapas van Bar Pedro).

Tenerife – Santa Cruz – Auditorio de Tenerife

Het beste hebben we gegeten bij ‘Bodeguita Canaria’, een Spaanse tapasbar in het centrum van Santa Cruz. Het weer was uitstekend (26°C en blauwe lucht) voor de tijd van het jaar. Tenerife was een geweldige starter van het reisjaar 2019, en ik landde vol energie en vreugde terug in België.

April: Ljubljana

Intro

In april volgde een aangenaam tussendoortje van vijf dagen naar Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. Al onze reizen zijn eigenlijk supertof. Ik heb nog nooit een reis gemaakt waarvan ik dacht: “Blij dat het gedaan is!”

Praktisch

Vliegen – Het was een vliegtuigreis met WizzAir. We hadden geluk dat op Charleroi de staking van het veiligheidspersoneel pas de dag na onze heenvlucht was. Minder leuk was dat de Wizzair terugvlucht erg krap was qua beenruimte.

Reisprogramma – De eerste twee dagen huurden we een auto en verkenden de omgeving. De roadtrip van twee dagen startte met op dag één een bezoek aan de meren van Bled en Bohinj en op dag twee een bezoek aan de karstgrotten van Skocjanske Jame en de Italiaanse perifere havenstad Triëste. Daarna leverden we de huurauto in bij Budget cars en de laatste anderhalve dag bezochten we het centrum van Ljubljana, de kleine goed bewandelbare hoofdstad van Slovenië.

Trieste – Osteria Marise

Het weer – Het enige dat echt tegenviel tijdens deze tweedaagse, was het weer (veel regen) hoewel we met de ergste vlagen wel in de auto of ergens anders binnen zaten. De dagen in Ljubljana zelf bleef het droog en kwam de zon door de wolken piepen.

Logement – We logeerden in B&B Atticus voor geen geld (27,68€ pppn) en met een lekker ontbijt. De B&B lijkt erg nieuw, oogt mooi, ruikt lekker naar hout. De bedden liggen best goed en de wifi is snel. De kamer is klein (8m²) en het sanitair is op de gang. Ruime, propere douche met krachtige hete waterstraal. Meer moet dat niet zijn voor vier nachten. En bovendien konden we inbegrepen in deze prijs voor twee nachten onze auto parkeren op de privé-parking van de B&B.

Hoogtepunten

Bled-Bohinj – Het meer van Bled is mooi en de mist, de kleuren en de ondergaande zon maakten het speciaal, maar in de zomer bij een ondergaande zon en een heldere blauwe hemel zou het miraculeus mooi zijn, vermoed ik. In Bohinj kregen we een overdosis vlees als lunch te verwerken en daarna maakten we nog een korte wandeling naar Slap Savica, een mooie waterval.

Grotten – De karstgrotten van Skocjanske waren het mooiste natuurwonder dat we deze reis hebben mogen aanschouwen. Het grottenstelsel was enorm en ik had nog nooit een ondergronds kloof met wildstromende rivier gezien die zo groot en uitgestrekt was.

Ljubljana – Kasteel van Ljubljana

Italië – In Triëste hebben we superlekker gegeten bij Osteria Marise (Via Felice Venezian). Er gaat niets boven de Italiaanse keuken (behalve de kookkunsten van je eigen moeder misschien).

Ljubljana centrum – De laatste anderhalve dag verkenden we Ljubljana zelf te voet. Dat is zowel qua tijd als qua afstand goed te doen. Hoogtepunten waren het Kasteel van Ljubljana (uitzichtstoren, Poppenmuseum), de historische binnenstad met de vele bruggen en gebouwen van Jože Plečnik (de belangrijkste architect van Slovenië) en Metelkova City (Musea, graffiti).

Mei-juni: IJsland

Intro

IJsland was samen met Egypte de beste reis van dit jaar en één van de mooiste bestemmingen (of misschien gewoonweg wel het mooiste) qua natuur en natuurlijke fenomenen dat we ooit hebben mogen ervaren.

IJsland – Golden Circle – Stokur geiser

Praktisch: een roadtrip.

Het was een reis van twaalf dagen: twee transferdagen met Icelandair & een 10-daagse roadtrip met een 4WD auto van Lava Carrental (een lokale autoverhuurmaatschappij waar we zeer tevreden over waren) die ons het ganse eiland heeft rondgebracht. De reis werd een echte roadtrip met op het einde van de rit 3200 km meer op de teller. Die roadtrip bracht ons in alle streken en uithoeken van IJsland. Van Reykjavik in het zuidwesten tot de tweede stad Akureyri in het Noorden, van Þingvellir (Golden circle) tot Myvatn (Diamond circle), van het gletsjerijsmeer Jökulsárlón in het zuiden tot Isafjörður en Látrabjarg (papegaaiduikers!) in de West-Fjords. We hebben het cirkeltje rondgemaakt en de ganse ringbaan 1 gevolgd, met hier en daar een omweggetje. Het was quasi perfect (dankzij de ervaren roadskills van Wim) maar niet perfect omdat we enkele akkefietjes zijn tegengekomen: een kapot voorlicht en we hebben twee vogels aangereden.

IJsland – Dyrhólaey – Uitzicht

Financieel: IJsland is niet goedkoop. De gemiddelde uitgave per persoon per dag lag tussen 170 en 200€.  Qua weer hadden we geluk. We hebben geen regen gehad behalve toen we in de auto zaten (da’s uitzonderlijk als je bedenkt dat het in IJsland 3 op 4 dagen regent), maar het was in het Noorden wel koud (5gr) en op vele plekken stond er een gure stevige wind. De reisperiode was vlak voor de start van het zomerseizoen (half juni) en dan kan je op weervlak echt niet meer verwachten. Grote voordeel: de grote toeristenstroom van de zomerperiode moest nog op gang komen. Hoewel wij het op de meest toeristische plekken toch al behoorlijk druk vonden!

IJsland – gletsjerijsmeer Jökulsárlón

Wat zal ik vooral onthouden van het land IJsland?

– Verblijven. Buiten het meevallende weer en het dure kostenplaatje zal ik ten eerste onthouden dat we in mooie kleine gastenhuizen hebben geslapen (en overal was het ‘s nachts rustig) op mooie vaak afgelegen plaatsen en vaak lekker gegeten (South Iceland Guesthouse, Guesthouse Nypugardar, Vogafjós Farm Resort, Sushi Akureyri, Patreksfjörður Restaurant Stúkuhúsið, Reykjavik ‘Apothek’) maar het was allemaal duur duur duur.

IJsland – Diamond Circle – Hverir – Námafjall – Fumarool

– IJslandse contacten. Veel IJslanders hebben we niet gesproken of IJslands gehoord. De contacten in gastenhuizen en in restaurants en tijdens attracties verliep in het Engels en vaak waren het buitenlanders (Polen, Spanjaarden, Portugezen,…) die in de toeristische sector werkten.

IJsland – Diamond Circle – Myvatn -Vogafjos Farm Resort

– Fauna & Flora. Ten derde kent IJsland weinig fauna en flora en is het vooral gekend en in trek voor het reuzenzeeleven (walvissen, dolfijnen, zeehonden) en voor het vogelleven in de lente-zomer (broedseizoen). Iedereen wil een bultrug of papegaaiduiker spotten wanneer hij IJsland bezoekt. En laten wij die nu beide toch wel gespot hebben! En er zijn bewijzen van (foto’s)!

IJsland – Husavik – ‘North Sailing’ Whale Watching Cruise – Bultrug staartvin

– Natuurlijke fenomenen. Ten vierde was het tegelijk kei-heet en ijskoud in IJsland! Het eiland ligt op de Midden-Atlantische Rug, dus vulkanisme en aardbevingen zijn daar schering en inslag. Met spectaculaire fenomenen zoals geisers, borrelende modderpoelen, fumarolen, stinkende zwaveldampen,… tot gevolg. Leukere bijkomstigheden zijn de heetwaterbronnen en geothermische baden: jezelf in openlucht onderdompelen in een warmwaterbron terwijl de omgevingstemperatuur of ervaringstemperatuur rond het vriespunt ligt (in de wintertijd). Het eiland ligt tegen de Noordpoolcirkel aan (ijskoud, gure wind, sneeuw, gletsjers, lange donkere dagen in winter maat ook lange dagen licht in zomer) en ligt in het midden van de Atlantische Oceaan (3/4 dagen regen, zeeklimaat, gematigde invloed van de warme golfstroom, maximumtemperatuur van 25 graden in zomer).

IJsland – Diamond Circle – Dimmuborgir

– Natuur & Landschap. Resultaat van dat warm en koud is een mooie natuur: grillige landschappen, zwarte basaltsteen, veel intens groen (mos, gras, beetje struiken en bomen), veel bloemen in lente en zomer (wij zagen veel paardenbloemen, lupinen en kruiskruid met resp. gele, blauwe en witte bloemen) maar ook kale rotslandschappen en eeuwige witte sneeuw op de gletsjers en zwarte sneeuw aan de gletsjerranden, blauw gletsjerijs, veel bergriviertjes, en vooral heel veel watervallen.

En da’s dus tevens wat wij allemaal gedaan en bezocht hebben.

Wat vond ik nu de absolute hoogtepunten van de reis?

– Een gebald antwoord zou zijn: de top vijf in willekeurige volgorde: 1. Dynjandi, 2. Wandeling op gletsjer Sólheimajökull, 3. Ontmoeting met papegaaiduikers op de kliffen van Látrabjarg, 4. Ongelofelijk landschap en uitzicht in Dyrhólaey, 5. Verrassend lekker gegeten bij Vogafjós Farm Resort in Myvatn.

IJsland – Diamond Circle – Godafoss waterval

– Een uitgebreid antwoord zou zijn: 1. de vele watervallen ntrlk (met Dynjandi, Godafoss, Gullfoss, Seljalandsfoss en Dettifoss voorop), 2. de wat langere wandelingen (in Landmannalaugar, op de gletsjer Sólheimajökull, Dimmuborgir in Myvatn & Asbyrgi ravijn), 3. de spectaculaire / dure activiteiten (wandeling op gletsjer Sólheimajökull, boottocht op gletsjerijsmeer Jökulsárlón, walvis en papegaaiduikers safari boottocht in Husavik, warmwaterbad in Blue Lagoon), 4. de ontmoetingen met zee- en luchtleven (bultruggen en papegaaiduikers in Husavik, papegaaiduikers en ander vogelleven zoals vele Sternen, scholeksters,… in West-Fjords en vooral in Látrabjarg), 5. de ongelofelijke landschappen en vergezichten (o.a. tussen Steinar en Vik (in’t bijzonder Dyrhólaey), Route 93 van Seydisfjördur naar Egilsstadir, Myvatn en omgeving, delen van West-Fjords (dag 2 van Isafjördur tot Reykhólar)), 6. vulkanisme fenomenen (Þingvellir site en Stokur geiser in Golden circle, Hverir en Dimmuborgir in Myvatn, Blue Lagoon bij Reykjavik), 7. ijzige fenomenen (Vatnajökull gletsjer die stil en rustig in de verte gelegen is met zijn verschillende gletsjertongen, gletsjerijsmeer Jökulsárlón, gletsjer Sólheimajökull), 8. verrassend lekker eten (lamb, vis, hamburger, sushi,… in South Iceland Guesthouse, Guesthouse Nypugardar, Vogafjós Farm Resort, Sushi Akureyri, Patreksfjörður Restaurant Stúkuhúsið, Reykjavik ‘Apothek’), 9. een mini-citytrip naar Reykjavik (Perlan, Harpa, The Fallus museum maar vooral de soberheid van de kerk Hallgrímskirkja zal mij bijblijven).

IJsland – Glaumbær – Turfhuizen

Outro.

Het was kortom weer een fantastische reis, een aaneenschakeling van hoogtepunten, in een bijzonder land.

IJsland – West-Fjords – Látrabjarg – Papegaaiduikers