Skip to main content

Praktische tips Roadtrip Marokko: Avonturen over de weg van Fez tot Marrakesh via Erg Chebbi, Dadès, Skoura en Aït Ben Haddou.

Tussen Skoura en Ouarzazate op baan N10.

Praktische tips roadtrip MarokkoEen roadtrip van zes dagen door Marokko van Fez tot Marrakesh via een grote omweg door het Midden- en Hoge-Atlasgebergte en de kale uitgestrekte woestenij daarachter met stops in Erg Chebbi woestijn, Todra en Dadès Kloven, Skoura’s palmentuin en kasbahs van Taourirt, Télouet en Aït Ben Haddou, is een groot avontuur vol belevenissen & anekdotes, vol emoties & indrukken, met grootse landschappen en verre einders. Wij huurden een klein autootje en vertrokken. Dat was in oktober 2017. Wil je zo’n avontuur zelf ook wel eens beleven? Misschien heb je dan wel iets aan de praktische tips en roadtrip verhalen in dit artikel. Heb je interesse in nog meer praktische tips en verhalen over Marokko? Klik dan hier voor ‘Marokko: de teaser’ waar je handige links vindt.

Waarom een huurauto?

Last minute hebben we beslist het traject van Fez naar Marrakesh met een huurauto af te leggen. Het gebruik van bussen en grand taxi’s zou teveel wachttijd, gedoe en ergernis (overvolle bussen) met zich meebrengen. We moeten vanavond voor zonsondergang in het tentenkamp van Merzouga in de Erg Chebbi woestijn geraken en met openbaar vervoer zou dit niet lukken (de bussen van CTM of Supratours rijden ’s nachts en dat komt slecht uit met onze geboekte verblijven). Ook de dagen daarna zou het veel wachten zijn om van punt A naar punt B te geraken. Bovendien zou het qua comfort en veiligheid allemaal wat minder zijn in vergelijking met de keuze voor eigen transport (eigen auto, huurauto, huurauto met chauffeur). Daarom eigen vervoer dus.

Dag 1 – Van Fez tot Merzouga.

10:00 De roadtrip gaat van start.

We hebben gekozen voor bekendheid, degelijkheid, betrouwbaarheid en goede prijs-kwaliteit: Budget car rental. Hun kantoren zijn naast het treinstation gelegen (zowel in Fez als in Marrakesh). Wij nemen de petit-taxi ernaartoe voor 20 dh. De administratie gaat vlot: we nemen de beste verzekering en onbeperkt aantal kilometers. We huren het kleinste 2WD model en krijgen een Hyundai i10 met 14920 km op de teller. Zo goed als nieuw dus maar het trekt wel niet op en haalt amper 100 km/u als maximumsnelheid, zal later blijken.

De rit van Fez tot Merzouga in een notendop.

Fez – N8 naar het zuiden tot Ifrane (11:50) en Azrou (12:10) – Linksaf N13 volgen tot Merzouga – getuige van gevaarlijk driedubbel inhaalmanoeuvre – benzine tanken bij ‘Afriquia’ – dwars door het Midden-Atlas gebergte – Naaldbos met veel Berbermakaken – onderweg kuddes schapen, geiten, enkele ezels en dromedarissen – op de playlist staan de Greatest Hits van Gun’s ‘n’ Roses, Out of the Black van Royal Bood en Selah Sue – Stad Midelt (14:00) – het landschap wordt dorrer – Fotostops in de bergen bij uitzichtspunten – stuwmeer Errachidia (15:50) en stad (262 km, 16:15) – steeds meer en meer kasbahs (versterkte huizen van adobe) – Erfoud, woestijnstadje (17:25) – Rissani (17:50) met laatste tankstation – eindstop Hassilabied (een gehuchtje van/voor Merzouga) (18:20). Totale afstand gereden vandaag: 465 km.

De rit van Fez tot Merzouga.

Vele lifters tegengekomen onderweg maar niemand meegenomen, want geen plek in ons kleine autootje! Negen (!) wegcontroles (veelal snelheid) door de Marokkaanse politie gepasseerd maar nooit moeten stoppen. Behoorlijk wat armoede gezien (bedelaars).

Dag 2 – Van Merzouga via Todra kloof naar Dadès kloof.

10:15-13:00 Transfer naar Tinghir in ’t kort:

Merzouga (10u15) – Tanken bij Afriqia – Rissani (10u45) – Opschudding wanneer bende straatkinderen stenen (?) … neen modder (!oef!) tegen onze auto gooien wanneer we passeren: geen putjes in de carrosserie! – Alnif (12u00) – R113 – Tourza – N10 – On the road met Michael Jackson die door de boxen knalt (Billie Jean, thriller, bad, beat it,…) – Tinghir (13u00).

14:15-15:30 Transfer naar Riad Dadès in Dadès Kloof

Tinghir centrum – N10 – T.h.v. Boumalne Dadès rechtsaf de Dadèskloof in – 10 km rijden – Aankomst in het dorpje Ait Ibrirne (1650m hoogte) na 283 km rijden: Riad Dadès. Het is goed aangegeven en makkelijk te vinden. We worden verwelkomd door Hamou Amgoune, de eigenaar, en z’n hulpjes Mohamed, Abdul en Jusef, chef-koks, kruiers en manusjes-van-alles. Gratis privé-parking bij buur, goede vriend, collega en oud-leerling Mèhedi van riad ‘Labyrint Kasbah’.

Dag 3 – 14:30-18:00 Verkenning Dadès kloof met de auto.

Zie deze link in een ander Marokko artikel op Reisboei.be: Hoogtepunten roadtrip Marokko.

Dadès kloof – Haarspeldbochten.

Dag 4 – Skoura en de Palmentuin.

10:30-12:00 Transfer naar Dar Lorkam:

We nemen hartelijk afscheid van Hamou, Mèhedi en de anderen. We rijden de Dadès vallei uit en nemen de N10 richting Ouarzazate en rijden tot Skoura. We rijden door de vallei van de 1000 kasbahs. In het begin zien we er veel, daarna is het vooral een woestijnlandschap. In Skoura slaan we rechtsaf op P1502 en na 4-5 km linksaf in een kiezel/zandweg. We dwarsen een droge rivierbedding. Na 2-3 km over deze stoffige zandweg met putten en dikke kiezelstenen arriveren we bij Dar Lorkam. Het is doenbaar met een 2WD. We hebben 86 km gereden.

Droge rivierbedding op weg naar Dar Lorkam, Skoura.

Dag 5 – Van Skoura via Ouarzazate (Kasbah van Taourirt) naar Aït Ben Haddou.

Vanaf Dar Lorkam rijden we terug naar de hoofdweg (N10) en dan naar Ouarzazate (stop voor bezoek Kasbah van Taourirt en lunch). Daarna rijden we naar Aït Ben Haddou. We rijden de stad uit op de N9 richting Marrakech. Op een zeker moment zijn op m’n mobiel de gedownloade Google plannetjes verdwenen. Ramp! Het zal old school worden, met de juiste pijlen volgen en de weg vragen aan locals.

Na twintig minuten rijden, is er een splitsing met een pijl naar rechts “Aït Ben Haddou 9 km”: dit is de weg P1506. Nog twintig minuten later arriveren we bij Bagdad Café, Aït Ben Haddou. Gevonden. Eindelijk! Na vier keer te vragen en er twee keer voorbij te hebben gereden. Verkeerd gereden de eerste keer deze reis, we missen Google Maps. We hebben 78 km gereden.

Dag 6 – Van Aït Ben Haddou via Kasbah Télouet tot in Marrakesh.

09:15 Check out Bagdad Café: bespreking route naar Marrakesh.

Mohamed van Bagdad Café verzekert ons, net als Thierry van Dar Lorkam in Soukra gisteren, dat de regionale baan P1506 sinds kort geasfalteerd is voor het grootste stuk. De weg leidt van Aït Ben Haddou via Télouet (46 km, stop-over voor prachtige kasbah) tot de nationale weg N9. Een stukje verder bereik je na 71 km de col Tizi n’ Tichka: dit is met een hoogte van 2260m het hoogste punt van deze roadtrip, vanwaar je naar Marrakech kan rijden (nog 100 km verder). Volgens Mohamed is het een zeer pittoreske route naar Télouet, met slechts enkele kilometers slechte weg, maar nog zeker goed te doen met een 2WD. Globaal zou het zelfs een betere weg zijn dan de N9. We zullen het er dus op wagen.

09:30 P1506 route van Aït Ben Haddou tot Télouet.

Pittoreske, weidse landschappen achter elke nieuwe bocht. Kinderen die granaatappels verkopen. Zwaar beladen ezeltjes. Gevaar voor vallende rotsen. Vele bochten. Enkele kleine dorpjes en verspreide huizen. Lege bergen en groene oases in de valleien. Best een goeie weg. Geen andere auto’s op de baan. Absoluut de moeite!

Pittoreske route P1506 naar Kasbah Télouet.

11:30-14:30 Het laatste stukje van onze roadtrip door Marokko:

Na een bezoek aan Kasbah Télouet, vatten we het tweede deel van de weg naar de nationale weg N9 aan. Dit deel is een pak slechter. De ganse tijd rijden we over kiezelwegen, stofwegen, wegen met slecht asfalt en putten. Dit is niet plezant rijden. Het blijven wel mooie landschappen. Op dit stuk komen we veel tegenliggers tegen. Het volledige deel tussen Télouet en N9 moet nog een asfalt laag krijgen. Het is net te doen met een 2WD. Ik veronderstel dat bijna twee jaar na datum (augustus 2019) de asfaltweg klaar is en je vlot met een 2WD kunt rijden op het ganse traject van Télouet tot N9.

Vanaf de aansluiting op nationale weg N9 naar Marrakesh, is de weg terug beter en geasfalteerd, hoewel sommige stukken slecht zijn (putten in de weg) en andere stukken uitstekend. Col Tizi n’ Tichka is het hoogste punt van onze roadtrip: 2260 m. Na twee uur rijden (13:30) zijn we het Hoge-Atlas gebergte door! Bordje: Marrakesh 60km. Hier zien we het eerste tankstation sinds Ouarzazate: Afriquia. Nog een uur later arriveren we aan het treinstation van Marrakech en zit de roadtrip er definitief op.

14:30 Inlevering auto in Marrakesh

We leveren de auto in bij Budget Car rental met een volle tank. We (Wim!) hebben 1137 km gereden op zes dagen tijd. De auto ziet er verschrikkelijk smerig uit na 6 dagen op het platteland. En de auto ligt vol lege flessen mineraalwater. We hebben niks opgekuist. Dat doen zij voor 200 dh!

De assistent van Budget doet weer moeilijk over het bewijs van aflevering auto en de juiste kilometer stand. Hij wil eerst geen dubbel van het document geven. Uiteindelijk neemt Wim foto met mobiel. Professioneel hoor die gasten van autoverhuur bedrijven. Altijd hetzelfde. Waarom is de kilometerstand en een dubbel van dat document belangrijk? Omdat die mannen al eens een auto durven nemen om ‘s avonds naar huis te rijden. Als ze er dan een ongeluk met veroorzaken, zou Wim nog beschuldigd kunnen worden.

Outro.

Zelf auto rijden in Marokko kan dus zonder problemen. Zelfs met een 2WD op het platteland. Moet je zeker overwegen als je een reis naar Marokko plant. Ciaooooo. Bert.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: