Skip to main content

Peru Chili Bolivia 2016: Salar de Uyuni (dag 13-15)

Vandaag start ons drie dagen durend 4WD jeepavontuur in de grootste zoutvlakte ter wereld, Salar de Uyuni, het ruigste en meest ontoegankelijke deel van de altiplano. Enkele feiten en cijfers over deze driedaagse trip: een 650 km lange tocht, tien liter water per persoon voor drie dagen, een gemiddelde hoogte boven 4000 meter, een overnachting in een slaapzaal in een hostel en in een zouthotel met generator voor enkele uren elektriciteit, 7 maaltijden bereid door de kok-chauffeur. In de altiplano kan het ‘s nachts erg koud worden (-10°C) en overdag brandt de genadeloze felle zon (+20°C). Warme kleding (muts, handschoenen, windjack, dikke trui, warme slaapzak, thermisch ondergoed) en bescherming tegen UV-straling (UV-bestendige zonnebril, zonnemelk met hoge beschermingsfactor) zijn dus onontbeerlijk op deze reis.  Tijdens ons bezoek koelt het ‘s nachts af tot 0°C, warmt het overdag op tot een aangename 20°C en kleurt de hemel blauw.

Het gebied tart elke verbeelding: een desolaat landschap met gestolde lavastromen, rokende vulkanen, surrealistische rotsen, geisers en warmwaterbaden, borrelende ‘heksenketels’, groen en rood gekleurde meren, toendra-achtige vlaktes en eindeloze zand- en zoutvlakten. Toch is er leven: viscacha’s (knaagdieren met een lange staart: bergkonijnen), vossen, lama’s, vicuña’s, verschillende soorten flamingo’s, nandoe’s (familie van de struisvogel), valken. Planten zijn zeer beperkt aanwezig met wat grassen en struiken hier en daar maar geen bomen. Speciale planten zijn de compacto of Ijareta plant (zeer compact / hard en groen, groeit tot op 6000 m hoogte, kan tot 2 m hoog worden en 20.000 jaar oud) en de 10 m hoge reuzencactussen op het eiland Inca Wasi in het midden van de zoutvlakte van Uyuni.

Flamingo's, Laguna Colarada, Salar de Uyuni trip, Bolivia.
Peru Chili Bolivia 2016: Flamingo’s, Laguna Colarada, Salar de Uyuni trip, Bolivia.

De dag begint met enkele formaliteiten: we dwarsen de Chileense-Boliviaanse grens (paspoortcontrole) en draaien de klok een uurtje terug. We reizen met drie jeeps (veiligheid) en onze tijdelijke reismakkers zijn Daniel, de gids-chauffeur-kok, Sebastien & Philip, twee Duitse jonge twintigers uit München, en een ouder koppel uit Nieuw-Zeeland: de man voelt zich ziek (voedselvergiftiging) en heet Kim, en is Nieuw-Zeelander, kiwi Kim dus, de vrouw heet Avril, is een Ierse, babbelziek en is net 50 jaar geworden (naar aanleiding hiervan ondernemen ze deze reis). Nu iedereen voorgesteld is aan elkaar, kan de tocht echt beginnen.

Eerste stop is Laguna Blanca in het Nationaal Reservaat van Andeaanse fauna ‘Eduardo Avaroa’. Laguna Blanca is een meer dat wit kleurt door borax, een wit mineraalzout, dat op 4350 m hoogte ligt en waar we enkele flamingo’s zien. Volgende stop is Laguna Verde aan de voet van vulkaan Licancabur. Dit meer kleurt blauwgroen en is toxisch door mineralen als arseen en koper. Volgende stop is niet gepland: kiwi Kim moet overgeven. Avril zegt dat de spaghetti van eergisteren in San Pedro Kim niet goed bevallen is. Daarop hebben ze beslist de volgende dag er nog eens spaghetti te gaan eten. Om zeker te zijn? Dan stoppen we aan ‘Desierto de Dali’ of de ‘Dali woestijn’ en deze naam dankt deze plek aan de rotsen in surrealistische vormen en de situering in een zandvlakte. Daarna rijden we tot bij Laguna Salada met geisers op 4300 m en warmwaterbaden van 38°C. Om één uur komen we aan bij de borrelende ‘heksenketels’. Dit is de Polques Geiser op 4860 m hoogte. Het stinkt hier naar zwavel (giftig) en ook de stoom van de geiser vormt een gevaar.

Nog een uur later (14 uur) arriveren we bij Hostal Laguna Colarada. Dit hostel heeft een beperkt comfort, meerdere slaapzalen, geen stopcontacten en geen wifi. We lunchen. Het eten vandaag en de komende twee dagen is lekker (wat een hele prestatie is in deze primitieve en desolate omstandigheden) maar ik leef vooral op Coca-Cola omdat m’n spijsverteringsstelsel overhoop ligt. Om de dag mooi af te sluiten brengen we een bezoek aan het vlakbij gelegen, door micro-algen rood getinte Laguna Colarada. Hier zitten vele flamingo’s die de rode micro-algen filteren met hun bek die daardoor roze kleuren. Het meer is ook een winningsplaats van borax, een wit mineraalzout. We zijn terug aan het hostel als de zon ondergaat. Om 20 uur is het dinner: groentesoep en spaghetti.

Flamingo, Laguna Colarada, Salar de Uyuni trip, Bolivia.
Peru Chili Bolivia 2016: Flamingo, Laguna Colarada, Salar de Uyuni trip, Bolivia.

Tweede dag van de driedaagse Salar de Uyuni trip en vandaag staan we op om 6u45. Ik heb goed geslapen. Meer zelfs, dit was de beste keer tot nu toe op deze reis. Raar maar waar. Straf als je bedenkt dat ik op een slaapzaal van zes personen slaap (lawaai) en op een hoogte van 4300 m (hoogteziekte). Boven de 4000 m hebben de meeste mensen een onrustige nacht door het lage zuurstofgehalte in de lucht.

Flamingo's, Laguna Hedionda, Salar de Uyuni trip, Bolivia.
Peru Chili Bolivia 2016: Flamingo’s, Laguna Hedionda, Salar de Uyuni trip, Bolivia.

Eerste stop van de dag is de ‘rotsvallei’ met grillige rotsen in allerlei vreemde vormen waaronder ‘El Árbol de Piedra’ of ‘de stenen boom’. Dit is het gevolg van winderosie want de wind blaast vaak 80 km per uur hier. Volgende halte is bij ‘De Berg Van De Zeven Kleuren’ in de ‘Siloli woestijn’. De kleurschakeringen zijn het resultaat van de vulkanische activiteit van de berg en het vrijkomen van allerlei mineralen. Daarna rijden we naar Lagunas Altiplanicas (4 Meren waaronder Honda en Hedionda). We maken een korte wandeling langs het Laguna Honda (4115m) en we zien een vos die bedelt bij de toeristen om voedselrestjes. In Laguna Hedionda lopen veel flamingo’s rond met hun kop in het ondiepe, zilte water om algen te filteren. Avril is zeer enthousiast dat ze eindelijk flamingo’s te zien krijgt. Foto-time. Op het middaguur lunchen we in de open natuur bij een bende lama’s. Vervolgens bewonderen we Laguna Negra en daarna Volcán Ollague, een 5800 meter hoge actieve vulkaan (die witte rook uitstoot) en rijden we langs een traag rijdende trein die mineralen van de zoutmijnen vervoert en stoppen eventjes in San Juan Pueblo, een dorpje van twee keer niks.

Lama's, Salar de Uyuni trip, Bolivia.
Peru Chili Bolivia 2016: Lama’s, Salar de Uyuni trip, Bolivia.
Laguna Honda, Salar de Uyuni trip, Bolivia.
Peru Chili Bolivia 2016: Laguna Honda, Salar de Uyuni trip, Bolivia.
Trein met zoutmineralen, Salar de Uyuni trip, Bolivia.
Peru Chili Bolivia 2016: Trein met zoutmineralen, Salar de Uyuni trip, Bolivia.

Tenslotte eindigen we de dag bij de tweede overnachtingsplaats, Hotel De Sal Tambo Loma in Colcha ‘K’. Een zouthotel dus! Idd, het hotel is opgetrokken uit zoutblokken met dikke witte voegen. Het zout is afkomstig van Salar de Uyuni, de immense zoutvlakte die vlakbij ligt. Omdat het zo weinig regent in Salar de Uyuni is de kans dat het zouthotel ‘oplost’ miniem. Om kwart voor zeven ‘s avonds wordt het donker buiten en binnen springt de elektriciteit aan: opladen die op batterijen werkende handel dus. En snel een douche nemen voor het warm water afspringt.

Zonsopgang, Salar de Uyuni trip, Bolivia.
Peru Chili Bolivia 2016: Zonsopgang, Salar de Uyuni trip, Bolivia.

Op de derde en laatste dag vertrekken we voor zonsopgang naar de zoutvlakte van Uyuni waar we een klein uur later al arriveren. Salar de Uyuni is gigantisch groot (zichtbaar vanuit de ruimte), is lang geleden gevormd (toen een meer uitdroogde), en heeft een 50 m dikke zoutkorst. Om 6u45 verschijnt de zon. Prachtig. De zon van Salar de Uyuni komt plots op (Bolivië ligt dicht bij de evenaar.), en brandt en schijnt fel (grote hoogte). We bezoeken het Inca eiland of Isla Incahuasi. Dit is een rotseiland vol met grote cactussen in het midden van de zoutvlakte. In deze mooie setting ontbijten we. Daarna is het tijd om foto’s te nemen. In de zoutvlakte van Uyuni kan je door het gebrek aan perspectief rare/grappige/ongewone foto’s nemen. Google staat er vol van. Zo neem ik twee jeeps in beide handen, draagt een sterke Kiwi vijf man op z’n arm, heeft Wim reuzenschoenen aan, springt Wim uit een tas, worden we aangevallen door een dinosaurus, enz. Tenslotte passeren we nog een site met landenvlaggen, het zouthotel ‘Hotel Sal Playa Blanca’ en het Monument voor de Dakar Rally (die hier enkele edities heeft plaatsgevonden).

Inca Wasi, Salar de Uyuni trip, Bolivia.
Peru Chili Bolivia 2016: Inca Wasi, Salar de Uyuni trip, Bolivia.
Salar de Uyuni trip, Bolivia.
Peru Chili Bolivia 2016: Salar de Uyuni trip, Bolivia.

‘s Middags zijn we in Uyuni, eindbestemming van onze driedaagse. Maar eerst gaan we nog naar het treinen kerkhof kijken aan de andere kant van het plaatsje. Om twee uur zit de trip er echt op. We nemen afscheid van onze gezellen in het kantoor Estrella del Sur in Uyuni, maar niet voor Philip en Sebastien terugbetaald te hebben en van Avril een kus en knuffel gekregen te hebben. We checken in bij Hotel Jumari. Dit hotel is basic. Om vijf uur gaan we op verkenning in het centrum van Uyuni. We passeren de kerk. We eten pizza in Restaurant-Pizzeria ‘Arco Iris’. En we boeken een busticket Uyuni-Potosi bij Linea Impereador. De volgende vijf dagen (dag 16-20) bezoeken we de steden Potosí, Sucre en La Paz.