Skip to main content

Peru Chili Bolivia 2016 : Hoogtepunten van de Heilige Vallei (dag 25)

Samengevat – Vandaag verkennen we de hoogtepunten van de Heilige Vallei. Zoals afgesproken gisteren, pikt Dario ons op om 8 uur in de ochtend om ons via enkele tussenstops – Chincero (Kerk, Andenes), Salinas (zoutwinning) en Moray (Andenes) – in vijftal uur naar Ollantaytambo (Inca ruïne, markt) te voeren. Een privé-taxi voor de luttele prijs van 120 Sol: makkelijk, goedkoop en snel! Na de verkenning van Ollantaytambo, nemen we ‘s avonds de (dure) trein naar Machu Picchu Pueblo waar we, in de voetsporen van Hiram Bingham, Machu Picchu zullen ontdekken. Maar hierover volgt later meer.

Na vijftig minuten rijden met Dario, de taxichauffeur van Pisac, arriveren we in Chincero. Bezienswaardig hier zijn de kerk en de andenes. Chincero kerk werd gebouwd op Inca fundamenten. Ze is van onder tot boven beschilderd met bloemenmotieven en je kan er verschillende portalen bewonderen, versierd met overdadig bladgoud, verse bloemen en beelden van Jezus, de Maagd Maria, en andere Heiligen. Rond de kerk liggen enkele andenes: zeer mooi.

Om 10u10 zijn we bij de volgende halte: de Salinas zoutwinning terrassen. Op een heuvelflank zijn in de loop der eeuwen 100den zoutwaterbassins aangelegd waar zout gewonnen wordt wat resulteert in een tapijt van grote witte vlakken. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Schitterend. Via smalle kanaaltjes wordt zoutrijk, warm water naar een bepaald bassin geleid. Elk zoutwaterbassin is 3 m in doorsnede, rechthoekig en 30 cm diep. Na 3 weken is het water verdampt en kan zout geoogst worden met de hand. Het zout wordt gebruikt als liksteen voor dieren. De zoutpannen dateren uit de tijd van de Inca’s. Om 11 uur passeren we het dorpje Maras, dat vlakbij Salinas gelegen is.

Salinas zoutwinning, Heilige Vallei, Peru.
Peru Chili Bolivia 2016: Salinas zoutwinning, Heilige Vallei, Peru.

Twintig minuten later staan we bij Moray’s Inca landbouwterrassen of andenes. De Inca’s gebruikten deze cirkelvormige landbouwterrassen voor experimenten met landbouwgewassen zoals verschillende aardappel en quinoa soorten. Bovenaan t.o.v. onderaan in de andenes kuip heerst een verschillend micro-klimaat (temperatuur en zonlicht hoeveelheid) en zo kan getest worden onder welke omstandigheden soorten het best gedijen.

Moray Incaterrassen, Heilige Vallei, Peru
Peru Chili Bolivia 2016: Moray Incaterrassen, Heilige Vallei, Peru

Na Moray (3500 m) rijden we in een half uur naar het dal van de Heilige Vallei.  Dit is een zeer pittoreske route.  De Heilige Vallei werd voor het eerst zo genoemd door de Inca’s en omvat grofweg het gebied tussen Cusco (in het zuiden) en Machu Picchu (in het noorden) en wordt doorsneden door de Rio Urubamba.  Het landschap is zowat het mooiste landschap dat we in gans Peru hebben gezien: groen, pittoreske dorpjes, wondermooie zichtjes, met zicht op enkele besneeuwde bergtoppen zoals Verónica (5750m) en Puhkon.  Aangekomen in het dal steken we ‘Puente de Pacharbamba’ over: een zeer smalle brug over Rio Urubamba.  Dan komen we terecht op de geasfalteerde hoofdbaan van Urubamba naar Ollantaytambo en is het niet lang meer tot in Ollantaytambo waar we, exact vijf uur na ons vertrek in Cusco, om 13 uur aankomen.  We nemen afscheid van Dario en zijn taxi.

Landschap Heilige Vallei, Peru.
Peru Chili Bolivia 2016: Landschap Heilige Vallei, Peru.

We beslissen eerst iets te eten en installeren ons op het terras van ‘Restaurante – Pizzeria El Olivo’ met zicht op het centrale plein van Ollantaytambo.  Het eten is zeer matig (spaghetti Bolognese en pizza van het huis) en de bediening is ook niet goed.  Daarna bezoeken we van drie tot vijf de Ollantaytambo ruïnes.  Hoogtepunten zijn Templo del Sol, Andanes, Templo del Agua, een quinoa veld,…  Zeer mooi.  Prachtige vergezichten ook.  Hier neem ik veel foto’s.  Vervolgens lopen we nog eventjes over de markt, drinken we nog iets in ‘The Station Restaurant’ (goede wifi!), voor we instappen op de trein naar Machu Picchu Pueblo (ook wel Aguas Calientes genoemd, het dorpje aan de voet van Machu Picchu).

Quinoa velden, Heilige Vallei, Peru.
Peru Chili Bolivia 2016: Quinoa velden, Ollantaytambo, Heilige Vallei, Peru.

De trein naar Machu Picchu Pueblo is duur. Ook het verblijf in Aguas Calientes, de bus naar Machu Picchu, en de inkom van Machu Picchu zijn duur. De Peruviaanse overheid en commercie profiteert van de populariteit en bekendheid van zijn wereldberoemde monument en probeert er financieel dan ook het maximale uit te halen. De trein vertrekt stipt (19 uur). We rijden met een derde klasse trein: ‘Expedition’. Het comfort is navenant: erg weinig beenruimte, geen bagagerek boven de hoofden en dus gaat de bagage (max. 5 kg is toegelaten!) onder de stoel. Bovendien zitten we tegen de rijrichting in en is de nacht gevallen dus van het landschap zien we ook niets. We krijgen wel een drankje en een snack. Daarbovenop is het gezelschap niet aangenaam: (zo zijn er o.a. vier luidruchtige Amerikanen die een feestje bouwen met een fles wijn). Deze rit valt dus wat tegen. Hopelijk wordt de terugrit met de Vistadome (tweede klasse en overdag) wat aangenamer. Omdat het enkel spoor is, staan we meermaals enkele minuten tot een kwartier stil om tegenliggers te laten passeren. De trein schokt ook vaak heen en weer. Twee uur na vertrek arriveren we in Aguas Calientes.

Aguas Calientes – Op het perron staan vele mensen met bordjes met namen op van mensen die vandaag bij hen logeren. Wij schenken er geen aandacht aan. Maar toevallig valt mijn oog op een bordje van een meisje waarop toch wel mijn naam staat zeker! Ik was dat al vergeten maar tijdens de boeking moet ik vermeld hebben met welke trein we gingen aankomen. We gaan met het meisje mee. Ze maakt ons al meteen wat wegwijs in de stad: hier is de busstop voor Machu Picchu, daar is het busticket verkooppunt. We beslissen meteen een busticket h/t te boeken: 24 dollar per persoon!! Duur!! Je zou ook te voet de berg naar Machu Picchu op kunnen… Het schijnt een mooie wandeling te zijn. We logeren in ‘El Tambo Hostel’, kamer 105. Morgen moeten we er vroeg uit (vijf uur) want we willen de zonsopgang op Machu Picchu niet missen. Het wordt dus een korte nacht. Tot over enkele uren!