Skip to main content

Peru Chili Bolivia 2016: Cusco – Pisac – Sacsaywaman – Cusco (dag 24)

Onze Peru-Chili-Bolivia reis zit er zo goed als op en het beste hebben we – zoals elk lekker toetje – als laatste gehouden. Want de komende vier dagen bezoeken we Cusco centrum, bezienswaardigheden in de Heilige Vallei en natuurlijk hét hoogtepunt van elke Peru reis: de Inca stad Machu Picchu, eeuwenlang verborgen gebleven voor de Spaanse kolonisten en hun afstammelingen.  Maar beginnen doen we op dag 24 met Pisac.

Incaruïnes en Andenes, Pisac, Heilige Vallei, Peru.
Peru Chili Bolivia 2016: Incaruïnes en Andenes, Pisac, Heilige Vallei, Peru.

Pisac is een plaatsje in de Heilige Vallei dat beroemd is voor een Inca-ruïne en meerdere Andenes (Inca landbouwterrassen) en voor een zeer grote, dagelijkse markt. Pisac bereiken kan met een taxi, een georganiseerde tour of (het goedkoopst) met een collectivobus waarvan de opstapplaats in Cusco op enkele minuutjes wandelafstand gelegen is van ons hotel (Hotel El Andariego). Zo vertelt de hotelreceptioniste het ons toch en ze geeft ons directies. Aangekomen bij de collectivo busterminal, blijkt dat de collectivo’s hier enkel naar Urubamba rijden maar een Peruviaan met taxi spreekt ons aan:”Of we niet meewillen naar Pisac?” We onderhandelen over de prijs. Uiteindelijk wordt het 50 Sol enkele rit, hoewel het nog een stuk lager had gekund, moesten die Peruvianen (en vooral die Peruviaanse taxichauffeurs) in het onderhandelen van een goeie prijs niet zo verdomd goed zijn. De rit duurt 50 minuten. Dit ritje is aangenaam: een chauffeur die normaal rijdt, werkende gordels achterin, een nieuwe auto, airco aanwezig en ramen dicht (dus geen last van uitlaatgassen). Onderweg vraagt de taxichauffeur ons of we geïnteresseerd zouden zijn om nog een tour bij hem te boeken. Voor 150 Sol voor twee personen wil hij ons morgen in een vijftal uur via de bekendste hoogtepunten van de Heilige vallei naar Ollantayambo voeren. We krijgen de prijs naar beneden tot 120 Sol. Akkoord! Hij was niet echt happy dus het zal een scherpe prijs zijn.

In Pisac rijden we in een twintigtal minuten met een andere taxi naar het Pisac Archeologisch Park: een voormalig Inca landbouwdorp, nu vervallen tot ruïnes, en schitterende, intacte ‘Andenes’ of Inca-landbouwterrassen, 3455 m boven zeeniveau. Dit is zeer de moeite en de omweg meer dan waard. We blijven 3 uur om de ganse site te verkennen. Het is mooi, zonnig weer en 20°C. De afdaling naar Pisac stad, zo’n 1,5 uur wandelen, stond op de planning maar blijkt (tijdelijk) verboden te zijn. Dit wordt kenbaar gemaakt met rode vlaggen en wachters staan opgesteld om hardleerse toeristen tegen te houden. Is dit omdat het regenseizoen nog niet volledig voorbij is en de paden slibberig zijn en er gevaar is voor modderstromen? We weten het niet. We nemen dan maar een taxi terug.

Vlinder, Andenes, Pisac, Heilige Vallei, Peru.
Peru Chili Bolivia 2016: Vlinder, Andenes, Pisac, Heilige Vallei, Peru.

Terug in Pisac vallen we Ayahuasca Arte-Café binnen waar de eigenaars ons met beperkte middelen (de electriciteit is uitgevallen in gans Pisac) een lekkere maaltijd voorschotelen: ‘Aji de Gallina’, na de ceviche een van de meest traditionele gerechten dat je kan eten in Peru. Het is een soort kip-curry met rijst.

We kuieren nog drie kwartier rond op de markt van Pisac. Wat tref je hier aan? Stalletjes met groenten en fruit, kip en carne (met veel vliegen en geen koeltogen), en 100den souveniershops waar je t-shirts, pennenzakken, mokken, truien, hoeden, tafelkleden, potloden, beeldjes, enz. kan kopen. We laten ons verleiden om een souvenir te kopen en nemen daarna de taxi terug naar Cusco.

We laten ons afzetten aan het Archeologisch Park Sacsaywaman (aan de rand van Cusco). Sacsaywaman spreek je uit als ‘sexy woman’. Dit is Quecha voor ‘tevreden Valk’. Deze Inca site werd gebouwd door Pachacutec, de negende Inca, om religieuze en militaire redenen. Hij zag Cusco’s plattegrond als een poema, met de stad als lichaam en Sacsaywaman als het hoofd en 22 zigzag muren als diens tanden. Deze zigzag muren zijn nog goed intact en alle stenen passen perfect in elkaar zonder gebruik van voegen (typisch voor Inca gebouwen). We lopen wat rond op de site.

Sacsaywaman, Cusco, Peru.
Peru Chili Bolivia 2016: tanden van de poema, Sacsaywaman, Cusco, Peru.

Om kwart voor vijf, als de zon ondergaat, dalen we af naar de stad via Calle Resbalosa en Calle Seucia tot op Plaza de Armas. Bewonder hier een kathedraal en drie kerken, een fontein, en het strijken van de vlaggen van Tuhuantinsuyo en Peru om 17u55 (bij zonsondergang). Tuhuantinsuyo is de regenboogvlag die de vier hoeken van het Incarijk vertegenwoordigt en het is dus geen Peruaanse versie van de Holebi vlag.

Strijken van de Tuhuantinsuyo vlag, Cusco, Peru.
Peru Chili Bolivia 2016: strijken van de Tuhuantinsuyo vlag, Cusco, Peru.

Tenslotte gaan we iets eten bij Restaurant Grill ‘La Estancia Andina’ in Calle Mantas. Het restaurant zit wat verscholen en ronselaars moeten de straat op om toeristen te lokken. Het eten is niet bijzonder, de bediening is snel, de wifi is goed en de rekening is betaalbaar. Om 20 uur zit het diner er op en gaan we (via een tussenstop in Iglesia de La Merced) terug naar Hotel ‘El Andariego’. Slaapwel!