Skip to main content

Napels 2017 : Transport in Napels & Omgeving

Napels 2017: Transport - Aliscafi NLG Capri.
Napels 2017: Transport – Aliscafi NLG Capri.

Napels en Campanië is een stad/regio van Italië waar je makkelijk alle toeristische toppers van de streek met het openbaar vervoer kan bereiken. In dit artikel lees je over mijn ervaringen met allerlei transportmiddelen (openbaar vervoer) in Napels en omgeving. Voor het volledige reisverslag over Napels, klik je hier.

Transportmiddelen die wij gebruikten waren vliegtuig, taxi, airport shuttle bus, trein, metro, bus, kabeltrein en Aliscafi draagvleugelboten. Alles wijst zichzelf uit. Wij hebben voor onze reis naar Napels (mei 2017) geen auto gehuurd Tip: volg ons voorbeeld en laat je auto thuis want je staat toch maar in de file of vindt geen parkeerplaats (zeker in Napels stad).

Het verkeer

Het verkeer in Napels is zoals in andere Zuid-Europese landen en ook op vele plekken elders in de wereld (Latijns-Amerika, Afrika, Azië) niet lief voor de zwakke weggebruiker en verkeersregels zijn er om overtreden te worden. De auto is koning. Brommertjes schieten alle kanten op. Rood is het nieuwe groen. Wees dus voorzichtig en kijk uit. Als je de straat oversteekt (ook bij lichten als het groen voor jou is), kijk dan goed uit of er geen auto’s willen passeren. Zelf assertief zijn, je plaats opeisen en niet bang zijn in het verkeer en op de openbare weg, maken een wereld van verschil.

Transfer Luchthaven Napels

De Luchthaven van Napels heet Capodichino en is slechts op 6-7 km gelegen van het centrum van Napels. Een taxirit duurt zo’n 30 min en kost 25 euro met taximeter. Er bestaat ook een lijst met vaste prijzen en bestemmingen. Die lijst ‘Tariffa Predeterminata’ moet in elke taxi hangen. Vb. Capodichino-Municipio kost 19 euro. Het tarief van een taxirit start vanaf 4,5 euro.

De Airport shuttle bus ‘Alibus’ vertrekt elke 20 min tijdens weekdagen, elke 30 min in het weekend, van 6u tot 23u30. Er zijn drie stops: de luchthaven, centraal station/piazza garibaldi en de haven/Molo Beverello/piazza Municipio. Tickets ‘Alibus’ kan je voor vier euro kopen bij de buschauffeur (da’s het makkelijkste) en ook bij tabaks- en krantenwinkels in de buurt van de opstapplaats.

Publiek transport Napels: TIC tickets en online informatie.

Het Openbaar vervoer (OV) netwerk in de stad Napels en omgeving is uitgebreid, betrouwbaar en heeft hoge frequenties. Vanaf 1 januari 2015 is het ticketsysteem voor het openbaar vervoer gewijzigd. Unico Napoli tickets hebben een naamsverandering ondergaan: ze heten nu TIC tickets of Ticket Integrato Campania. En ook de formules en tariefzones zijn gewijzigd en de tarieven zijn duurder geworden. Voor de laatste info en tickettarieven check online, bijvoorbeeld volgende website: http://www.napoliunplugged.com/naples-unicocampania-fares.  Dit is niet de officiële website maar geeft wel een overzichtelijke uitleg. De officiële website is www.unicocampania.it.  Bij bepaalde formules van de voordeelkaart ‘Campania Artecard’ is vervoer inbegrepen. Voor meer informatie kijk op de officiële website: http://www.campaniartecard.it/.  Of kijk hier op reisboei.be voor mijn ervaringen met deze voordeelkaart.

Publiek Transport in Napels Stad.

TIC Tickets voor Napels zijn geldig op alle stadsbussen (ANM), regionale bussen (EAV), vier funiculairs, metrolijnen 1, 2 en 6, de Circumvesuviana, de Circumflegrei en de Cumana (metro)lijnen binnen de grenzen van de stad. Tickets zijn geldig voor 90 min (1,50€), een dag (4,50€), een week (15,80€), een maand (42€) of een jaar (294€). Ze zijn te koop in tabaks- en kranten-winkels. Het ticket moet afgestempeld worden bij eerste gebruik, het 90 min ticket bij elke overstap.

Napels 2017: Transport - Trein Cumana Lijn.
Napels 2017: Transport – Trein Cumana Lijn.

Het busnetwerk in Napels is verwarrend. R1-R2-R3-R4 doen de belangrijkste toeristische bezienswaardigheden aan. Vier funicolari of kabeltreinen brengen je naar de wijk Vomero en Castel Sant’Elmo. De Vomero wijk kan je ook bereiken met metrolijn 1.

Metrolijn 1 doet de haltes Piazza Garibaldi / Stazione Centrale, Via Toledo en Vanvitelli (de wijk Vomero) aan. Metrolijn 2 (trein) stopt ook bij Garibaldi, en heeft verder stops in Montesanto (aan de voet van de heuvel San Martino) en Pozzuoli. Lijn Cumana stopt in Montesanto (eindhalte) en rijdt naar Campi Flegrei (Pozzuoli en verder). Lijn Circumvesuviana stopt in Porta Nolana (eindhalte), Piazza Garibaldi (tweede stop) en rijdt naar Ercolaneo en Pompeii.

Transport van Napels naar Vesuvio – Ercolano – Pompeii

Lijn Circumvesuviana is de treinverbinding die je moet nemen als je de opgravingen van Herculaneum of Pompeï wil bezoeken of de Vesuvius wil beklimmen. In reisgids ‘Time to Momo Napels’ biedt wandeling 5 veel informatie over hoe je dit moet aanpakken. Ook Reisboei.be heeft tips en info.

Zo stopt lijn Circumvesuviana in Porta Nolana (eindhalte), Piazza Garibaldi (tweede stop), Ercolano scavi (opgraving Herculaneum, MAV museum, beklimming Vesuvius), Pompeii Scavi – Villa dei Misteri (Opgravingen Pompeï), Via Nocera (Scavi di Stabia/opgravingen Stabia) en Sorrento (eindhalte). Na Herculaneum is er een splitsing die stopt in Pompeii santuario (Opgraving Pompeï, Santuario della Beata Vergine del Rosario) en bestemming Scafati heeft.

Napels 2017: Transport - Circumvesuviana.
Napels 2017: Transport – Circumvesuviana.

Wat kostte onze treinroute? Het Unicocampania U2 dagticket (4,5 euro) bestaat niet meer en werd sinds 1 januari 2015 vervangen door het TIC ticketsysteem. Dagtickets kan je niet meer kopen en dat maakt het transport duurder. Wij deden drie enkele treinritten: Napoli – Pompeii Scavi (40 min, 3,20€, TIC NA-3, 140 min geldig), Pompeii santuario – Ercolano scavi (30 min, 1,80€) en Ercolano scavi – Napoli (10 min, 2€, TIC NA-2, 120 min geldig). We waren in totaal 6,80€ kwijt.

Een goede tip als je wil neerzitten op de drukke Circumvesuviana lijn: stap in Napels op in het eindstation, het station Porta Nolana. De tweede stop en het hoofdstation is Piazza Garibaldi: hier stappen veel passagiers op. De kans is dus groot dat er geen vrije zitplaatsen meer zijn. Als je opstapt in Porta Nolana, kan je wél nog zitten. En dat is geen luxe, want het is een heel eind naar Ercolano (±20 min) en Pompeii (±40 min).

Transport naar Campi Flegrei (Pozzuoli, Vulkaan Solfatara)

Als je Pozzuoli in Campi Flegrei (met Vulkaan Solfatara en amfiteater Flavio) wil bezoeken, neem dan lijn 2 (Trenitalia, eindhalte is Piazza Garibaldi / Centraal station) of lijn 7 (Cumana lijn, eindhalte is stop Montesanto dat ten noorden is van de Spaanse wijk of ‘Quartieri Spagnoli’). Metrolijn Cumana is de oudste van Europa en op zich al een beleving. Ze voert langs de kust langs Pozzuoli naar Lago d’Averno en Baia.

Wat kost deze route? Het Unicocampania U1 ticket bestaat niet meer. Een enkel Ticket TIC NA-2: Napels – Pozzuoli (Campi Flegrei) kost 2.50€ en is 120 minuten geldig. Tijdens de terugrit hebben wij met hetzelfde ticket de funiculaire naar de Vomero wijk en terug naar beneden genomen. En ondertussen Castello Sant’Elmo bezocht.

Daguitstap naar Caserta (Reggia di Caserta)

Reggia di Caserta staat gekend als het Versailles van Napels en is gelegen in Caserta op 35 km van Napels centrum en 50 minuten treinen. Er zijn meerdere treinen per uur naar Caserta vanaf het Centraal Station aan Piazza Garibaldi. Koop een apart treinticket. Een OV Stadsticket Napels is niet geldig voor Caserta. Wij betaalden 3,10€ enkele rit. Het Italiaanse treinsysteem eist dat je een specifieke vertrekperiode en trein kiest als je een ticket koopt. Dat beperkt je mogelijkheden. Wij zaten op de verkeerde trein tijdens de terugrit maar de controleur zei niets. Zolang je dus betaalt en de juiste bestemming kiest, moet je je niet teveel zorgen maken.

Transport van Napels naar eilanden in de Baai van Napels

Voor je vertrekt moet je enkele keuzes maken: welke bestemming, welk type boot, welke vaarmaatschappij en een enkel of retour ticket? Vanuit de haven van Napels (Haven Beverello) vertrekken schepen naar Capri – Sorrento – Procida – Ischia. Ferry’s of traghetto’s varen minder frequent en zijn trager en een stuk goedkoper dan Aliscafi draagvleugelboten (‘TMV – Traghetto Molto Veloce’). Meerdere maatschappijen (Alilauro, SNAV, Caremar, NLG) bieden boottochten aan. Dit schept verwarring over aan welk loket tickets te kopen en waar in te schepen. Daarom voorzie je best voldoende tijd.

Check op voorhand de vertrekuren van de schepen (en zeker die op de eilanden om terug te keren zodat je niet komt vast te zitten). Voordeel van een enkel ticket is dat je meer vrijheid hebt, nadeel is dat je niet zeker bent van een boot terug naar het vasteland. Wij hadden op Ischia geen boot meer terug in haventje van Forío en moesten dan met de (dure) taxi vlug-vlug naar de hoofdplaats op eiland rijden, Ischia Porte, waar we gelukkig wel konden inschepen.

Napels 2017: Transport - Aliscafi Alilauro Ischia,
Napels 2017: Transport – Aliscafi Alilauro Ischia,

Transport naar de Eilanden is duur. Dit hangt af van welk type boot je neemt en het tijdsstip waarop en het seizoen waarin. Wij betaalden 19 à 20 euro per persoon enkele vaartocht zowel naar Capri als naar Ischia voor een snelle Aliscafi van NLG (Capri) of Alilauro (Ischia).

Het busnetwerk op de eilanden is uitgebreid. Bussen zijn kort en smal (20tal passagiers). Enkel ticketje kost 1,90 euro. Ischia: CD en CS rijden het eiland rond, de eerste in wijzersin, de tweede in tegenwijzersin.

Nog een laatste tip: bezoek de eilanden in de week en zeker Capri want dat is mega-populair zodat je de drukte van het weekend vermijdt. Bovendien worden soms afvaarten afgeschaft. Met overvolle resterende boten tot gevolg. Reden te meer om tijdens de week de eilanden te bezoeken.

Zo, nu ben je helemaal up to date i.v.m. de transportmogelijkheden in Napels en wijde omgeving.

Geef een antwoord

%d bloggers liken dit: