Skip to main content

Ljubljana & Omgeving in 5 dagen: De Meren van Bled en Bohinj.

Meer van Bled: eiland met barokke kerk.

Intro.

Verslag Dag 2 reis Ljubljana & omgeving begin april 2019. Vandaag staan de Meren van Bled en Bohinj op het programma. Deze natuurplekken behoren tot de allermooiste van het land. Hier kan je het perfecte vakantiekiekje trekken. Het Meer van Bled oogt dan ook wondermooi, met in het midden van het blauwe bergmeer een eilandje met een pittoreske kerk met spitse toren op en een imposant kasteel op een nabije hoge rots. Wondermooi, zeker bij mooi weer bij zonsopgang wanneer het meer mysterieus in nevels is omhuld en deze nog niet verjaagd zijn en vooral ook ’s avonds in de rode gloed van de ondergaande zon.

Infopraatje

Het Meer van Bled – Ik heb me voorbereid en zo weet ik dat het meer van Bled een 6 km lange promenade heeft die je te voet of met de fiets kunt afleggen en onderweg stoot je op vele mooie zichtjes. Rond het meer rijdt er bij mooi weer ook een toeristentreintje. De rit duurt 45 min. Het eiland met barokke kerk kan je bereiken met een overdekte gondel die dagelijks overzetten verzorgt van 9u tot 16u (12€).

Meer van Bled: panorama.

Zwemmen – Het Bled meer wordt gevoed door warmwaterbronnen: daardoor kan je aangenaam zwemmen van zomer tot herfst. De Karawanken bergketen op de achtergrond beschermt de omgeving van het meer tegen koude wind en zorgt het jaar rond voor een mild klimaat.

Kasteel van Bled
Meer van Bled (zicht op kasteel en eiland)

Aan de Noordoever werd een kasteel gebouwd door geestelijken op een hoge rots (130 m hoog). Het is dagelijks geopend van 8u tot 20 uur (april-oktober). De inkom is 11€. Aan de Zuidoever van het meer ligt ‘Vila bled’. Dit villapaleis was de zomerresidentie van Tito, de voormalige dictator van Joegoslavië, maar is nu een hotel. Het hotel zelf is niet toegankelijk als je er niet logeert, maar de tuin, een 5 ha groot park, is dat wel en gratis bovendien.

Dorp Bled in de mist

Het beroemd gebakje van Bled noemt Kremšnita: een lekker en calorierijk bladerdeeg gebak met vanillecrème en slagroom. Klinkt goed! Wij hebben het echter niet uitgeprobeerd.

Voor de avontuurlijke wandelaar is er de Vintgar kloof, 4 km ten noorden van Bled. Het schijnt een zeer mooie en nauwe kloof te zijn, met rotswanden die elkaar naderen, de snelstromende Radovna rivier die erdoor snijdt en met forellen, en als beloning na een half uur stappen de Šm waterval (13 m hoog). Echter de kloof blijkt nog niet geopend te zijn begin april (dagelijks open mei-okt 8u-19u, inkom 4 euro).

Meer van Bohinj

Wat verderop ligt het Meer van Bohinj. Hier komen veel minder toeristen dan in Bled. Het meer is 4 km lang en 1 km breed en daarmee het grootste meer van Slovenië. Het heeft kristalhelder water en wordt omsloten door 2000 m hoge bergen, waaronder de machtige Triglav berg, waarnaar ook het Nationaal Park is vernoemd waarin het Bohinj meer gelegen is. De bergen behoren tot de Julische Alpen en zijn uitlopers van de Alpen. In de winter kan je hier skiën en in de zomer lange bergwandelingen maken. Volgens reisgidsen en locals is het meer van Bled prachtig en wondermooi, maar het Meer van Bohinj zou nog knapper zijn. Het schijnt één van de mooiste dalen van de Alpen te zijn. Dus gingen wij dat uitchecken. Wat deden we voor de rest nog zoal? Lees vooral verder!

Wat deden en beleefden wij in Bled/Bohinj?

Intro – We zijn in drie kwartier naar het meer van Bled gereden. Het was begin april en rustig op de weg. Geen files. Tussenseizoen: tijdens de lente zijn er weinig bezoekers. Ik kan mij voorstellen dat in de winter (skiën) of in de zomer (wandelen, fietsen, watersporten, zomerevents) het hier over de koppen lopen is en je in de file staat en maar moeilijk een parkeerplaats zult vinden.

Kasteel van Bled
Kasteel van Bled (mistig uitzicht)

Van 10u tot 12u bezoeken we het kasteel van Bled. Er is een klein museumpje maar iedereen hier komt voor het uitzicht over het meer. Het uitzicht is zeer mooi maar moest het nu niet zo mistig en regenachtig zijn, zou het adembenemend zijn geweest. We moeten op tijd terug zijn bij de auto want onze parkeerkaart is maar twee uur geldig.

Vila Bled

‘Vila Bled’ – Op weg naar het meer van Bohinj rijden we langs de zuidzijde van het meer van Bled (enkel hier is een autoweg) en stoppen we eventjes bij ‘Vila Bled’. Het bezoek houden we voor later deze dag, want je auto kwijt geraken hier is moeilijk: de parking van ‘Vila Bled’ is enkel voor hotelgasten, en de dichtstbijzijnde openbare parking is in het centrum van Bled en da’s 20 minuten stappen.

Herberg ‘Gostilna mihovc’.
Herberg ‘Gostilna mihovc’: champignonsoep.
Herberg ‘Gostilna mihovc’: overdosis vlees.

Lunch bij het Meer van Bohinj – Na een half uur rijden komen we aan bij het meer van Bohinj en Ribcev Laz, het belangrijkste dorpje aldaar. Het is halfeen en we hebben honger. We zitten in het tussenseizoen en veel zaken zijn gesloten. Het is in deze streek rond deze tijd erg rustig. Geen skiërs, weinig wandelaars. Bij de vierde poging en een klein uurtje later hebben we geluk: de Sloveense herberg Domaca ‘Gostilna mihovc’ od 1888. Wim wil graag de vlees plateau bestellen (2 personen). Dus doen we dat. En champignonsoep. Die laatste krijgen we eerst en is erg lekker (met een stuk brood). De vleesschotel is gigantisch en vult de maag snel. We moeten de helft laten staan. Is dat nog verantwoord in deze tijden van crisis (waarbij de aarde enorm onder druk staat door de overbevolking)? Het was een portie waar vier personen van konden eten terwijl op de menukaart stond dat het voor twee personen was. Kalfsschnitzel, Kippenschnitzel (beide deeglaagje en dat maakt het zwaar), worst (smaakvol), varkensvlees (dat was lekker en puur), heel veel frieten, gebakken patatten met ajuin, en minieme hoeveelheid groenten (enkele blaadjes sla, twee tomatenschijfjes), knoedels met kaas. Het was niet echt m’n ding: te zwaar, te vettig, teveel vlees, te droog.

Wandelpad naar Savica waterval.
Savica waterval.

Savica Waterval – Om kwart na drie betalen we de rekening en nemen de auto naar Ukanc (aan de rand van Bohinj meer) en dan nog twee km verder door de groene bossen door de gietende regen langs een kronkelende stijgende pittoreske bosweg tot op een parking op een half uur stappen van Slap Savica (Savica waterval). We wachten in de auto tot de ergste regen voorbij is. In een uurtje wandelen we heen en terug naar Savica Waterval, door het bos langs een mooi, goed aangelegd pad, 500 treden omhoog, tot bij de indrukwekkende, donderende waterval van 78m hoog. Op de weg terug zien we een hert dat wegvlucht.

Meer van Bled: de lente is in het land.
Meer van Bled: eiland met barokke kerk.
Meer van Bled: panorama.

Bled – Om 17u30 zijn we terug in Bled. Voor de Vintgar kloof zijn we net op tijd (denken we), maar eigenlijk te vroeg (want het wandelpad is afgesloten en opent pas half april). We rijden naar de Westelijke oever van het meer van Bled en parkeren onze auto op ‘camping Bled’ (1 uur parkeren kost 3€, langer 6€). We wandelen rond het meer (6 km, 1u15min) en door het park van Vila Bled. De zon breekt door de wolken net wanneer ze ondergaat en levert mooie foto’s op.

Meer van Bled: ‘wildleven’….weliswaar geen hert…dat was te vlug weg! 😉

Outro

Om 19u30 zijn we terug op weg naar Ljubljana. We hebben een prachtige dag beleefd vandaag bij de Meren van Bled en Bohinj (maar niet qua weer!).  Klik op deze link voor het intro artikel voor meer verhalen over onze vijfdaagse reis ‘Ljubljana & Omgeving’.