Skip to main content

Kroatië 2017 : NP Plitvicemeren

Dinsdag 6 juni 2017 – Bijna dertig jaar na een jeugdreis naar ex-Joegoslavië bezoek ik terug het land der Kroaten (Lees hier de Kroatië teaser).  Vandaag wordt een lange dag: de auto ophalen aan de luchthaven, bezoek aan NP Plitivicemeren (Nationaal Park) en een lange autorit naar Zadar. De dag beginnen doen we met een mini-ontbijt in The Dots Hostel. Hoewel ‘mini’ is het toch ruim voldoende. Om negen uur vertrekken we naar de luchthaven om de huurauto (Avis/Budget) op te halen: het wordt een Opel Insignia met dieselmotor en automatische versnellingsbak, met meer dan 100.000 km op de teller, en met vele krassen en deuken in het koetswerk. Om 11 uur zijn we terug aan The Dots Hostel om de bagage op te pikken. We staan slecht geparkeerd en blokkeren de weg. Ik haal de bagage op en check vlug uit, wens Anne een goeiedag, en ga naar de auto. Wim staat te wachten met draaiende motor en een rij kwade chauffeurs achter hem! We laden vlug de koffers in en scheuren weg!

Hiermee is ons Zagreb avontuur ten einde.  Wat is nu m’n top vijf van Zagreb? De Sint Marcus Kerk, Strukli met truffel, ‘De levensbron’ van Ivan Meštrović, het bordspelletje ‘Mens-Erger-Je-Niet’ tijdens het bezoek aan ‘Zagreb 360° – Zagreb Eye Observation Deck’ en natuurlijk de ontmoetingen met de immer sympathieke Anne van The Dots Hostel!

Kroatië 2017: meren-watervallen-houten loopplanken-wandelaars, NP Plitvicemeren.
Kroatië 2017: NP Plitvicemeren.

Tip! – Om in Plitvice te geraken, volgden wij het advies van Google Maps (via Karlovac, E65 richting Pula, E71 richting Zadar, afslag t.h.v. Ostarije en baan 42 tot Plitivice). Niet doen! Beter is vroeger af te slaan op de E-weg (baan 1), dan is je reistijd twintig minuten korter. Wij deden over het traject Zagreb – Plitvice Meren 2u20min.

Kroatië 2017: Watervallen, NP Plitvicemeren.

Nationaal Park Plitvice Meren – Dit natuurgebied is het eerste (1949) en grootste van Kroatië (294.82km²) en UNESCO werelderfgoed. Het beslaat vele hectaren woud maar bevat ook zestien grote meren die in de loop van vele 1000den jaren zijn gevormd door de afzetting van calciumcarbobaat (calciet, ‘kalk’) uit het kalkrijke water van beek en rivier en door de vorming van poreuze kalksteen in een biodynamisch proces: travertijn. In de afzettingen van calciet zit ook organisch materiaal als takjes, bladeren en mossen die verteren en zorgen voor poriën in de kalksteen. Boomstammen en takken zie je veelvuldig bleek en mysterieus afsteken in het zeer heldere water van de meren en deze verstenen net als mossen langzaam tot travertijn. Deze afzettingen van travertijn vormden zo in de loop van vele 1000den jaren barrières, drempels, enz. waardoor watervallen gevormd werden en waardoor vandaag de dag dit natuurpark het mooiste van Kroatië is en een van de mooiste die ik al gezien heb tijdens m’n reizen in Europa en daarbuiten en waardoor het zo veel toeristen aantrekt. In totaal zijn er zestien grote meren die in elkaar overlopen via vele grote en kleine watervallen. Het grootste meer is Kozjak Jezero en hier kan je met een toeristenboot overvaren. ‘Veliki Slap’ of de ‘Grote waterval’ is een waterval van 76 m. Deze wordt gevoed door een aparte stroom, de Plitvica, en stort zich uit in het laatste/laagste meer dat overgaat in de rivier Korana.

Kroatië 2017: Wortels die verstenen tot travertijn, NP Plitvicemeren.

Kroatië 2017: Appelblauwzeegroen water, Plitvice.

Plitvice Praktisch – Wij parkeren aan Ulaz 1 (dit is de ingang bij de laagst gelegen meren), kopen om 14 uur vlot ons ticket (Geen wachtrijen gelukkig: dit kan soms wel eens tegenvallen!), en nemen de bus (inbegrepen in het ticket) van stop 1 naar stop 2 (Ulaz 2, middenmeren), en van stop 2 naar stop 3 (bovenmeren). Om 15u30 zijn we aan de bovenste meren. We zullen 16 meren passeren, 130 hoogtemeters dalen en vele watervallen zien. We zullen wandelen over zeer pittoreske, uit houten boomstammen vervaardigde paadjes, over het water, langs rietzomen en langs vele kleine en grote travertijn watervallen. Onderweg nemen we nog de boot over de volledige lengte van meer ‘Kozjak Jezero’. Om 18u30 (drie uur wandelen later) komen we aan bij ‘Veliki Slap’ of ‘Grote waterval’. Dit is vlakbij Ulaz 1 gelegen (nog eventjes klimmen wel).

Kroatië 2017: Eendjes en vissen in zeer helder water, NP Plitvicemeren.

Kroatië 2017: Veliki Slap, NP Plitvicemeren.

Pitstop, Autorijden en Parkeren – We hebben honger en gaan eten in Restaurant ‘Lika Keuken’ of ‘Licka Kuia’, vlakbij Ulaz 1. Ik eet vissoep en lokaal gevangen forel. Lekker! Alleen wat te weinig afgekruid. Daarna is het nog bijna twee uur autorijden naar Zadar (baan 1, E71 en E65). In Zadar -het oude centrum is gelegen op smalle landtong- is ons hostel vlak tegenover de kathedraal gelegen. We parkeren aan de kaaien op vijf minuten stappen van het hostel. Later die avond verplaatsen we de auto naar een gratis parking op tien minuten stappen van het hostel. Parkeerplek vinden op deze gratis parking (en bij uitbreiding in Zadar) tijdens de dag is moeilijk. Van ‘s avonds tot ‘s morgens (als de dagjestoeristen vertrokken zijn) vind je wel makkelijk parking.

Kroatië 2017: Zicht op Kathedraal St.Anastasia met rechts achteraan Boutique Hostel Forum, Zadar.

Boutique Hostel Forum – De avondreceptionist is een licht maar grappig gestoord geval. En een beetje een chaoot want hij vraagt tot drie keer toe onze ID-kaarten terug. En hij geeft me het bovenste bed van een stapelbed, terwijl ik net onderaan wil liggen. Dat merk ik pas als ik op de kamer ben. Ik ga terug om het te wijzigen. Dat lukt gelukkig, want “ze zitten met een Full House”, zegt hij en doet zijn typisch gemaakt lachje ‘Hahahaaaaaaa’. Ik heb kamer 1-III-4 : vloer één, kamer drie en bed vier. Er is één meisje, Emily uit Cairns, Australia. De twee andere bedden zouden vanavond ook nog gevuld moeten raken… Emily woont tijdelijk in Londen en is op drieweekse trip naar Kroatië, Bosnië-Herzegovina, Rome en Portugal. Ik schrijf nog wat aan dit verslag en het is na middernacht wanneer ik ga slapen. Tot de volgende!