Skip to main content

‘500 Arhats’ – Takashi Murakami

Op maandag 9 november 2015, de voorlaatste dag van onze reis naar Japan, bezochten we in Tokyo in de late namiddag, het Mori Art Museum, op de 52ste verdieping van de wolkenkrabber Roppongi Hills. Er loopt een overzichtstentoonstelling van Takashi Murakami, genaamd ‘Takashi Murakami: The 500 Arhats’ die een overzicht geeft van de 20 jarige carrière van Murakami (°1962). Takashi Murakami is de grootste levende kunstenaar van Japan en het superwerk ‘The 500 Arhats’ zijn opus magnum. De expo loopt nog eventjes dus als je in Tokyo bent, ga erheen!

Japan 2015: White Tiger, 'The 500 Arhats', T. Murakami, Mori Art Museum, Tokyo.
Japan 2015: White Tiger, ‘The 500 Arhats’, T. Murakami, Mori Art Museum, Tokyo.

Praktisch:

Officiële website: http://www.mori.art.museum/eng/ ; expo ‘Takashi Murakami: The 500 Arhats’ loopt van zaterdag 31 oktober 2015 tot zondag 6 maart 2016 in the Mori Art Museum, Roppongi Hills, Tokyo.

Bespreking Expo:

De werken worden in chronologische volgorde getoond. Opvallend zijn ‘Daruma’ (een goudkleurig beeld) en ‘Daruma The Great’ (schilderij met platgedrukt hoofd) uit de beginperiode, de Nippon E’awase schilderijenreeks (Een Japan Picture contest, tussen Takashi en kunsthistoricus Tsuji Nobuo, waarbij de ene essay’s schrijft en de andere antwoordt met schilderijen.) en de Mr. Dob schilderijen (waarbij Mr. Dob een cartoonfiguurtje is, gecreëerd door Murakami, dat veelvuldig opduikt in z’n schilderijen). Murakami beeldt vaak doodskoppen af in z’n schilderijen en beeldhouwwerken, zoals ‘Memories of a Passionate Life’ en ‘Flame of Desire’, resp. een schilderij met wirwar van vele kleurige doodskoppen en een gouden beeldhouwwerk van een vlammend doodshoofd, beide uit 2015. De stijl van Murakami is direct herkenbaar en haalt inspiratie uit street art, cartoons en manga strips. Op het einde van de tentoonstelling kan je een film bekijken waarin Murakami wordt geïnterviewd en vertelt over zijn leven en werk en zijn visie op kunst.

Bespreking van Takashi Murakami’s opus magnum ‘The 500 Arhats’

Maar het belangrijkste werk is dus ‘The 500 Arhats’, een 3m hoog op 100m lang werk (Het grootste schilderij ooit gemaakt?), eigenlijk 100 panelen van 1m breed en 3m hoog, en gemaakt als dankbetoon aan Qatar voor hun snelle interventie n.a.v de aardbeving, tsunami en kernramp in 2011 in Japan, en uitzonderlijk voor deze tentoonstelling overgebracht vanuit Qatar naar Tokyo. ‘The 500 Arhats’ is een werk over kunst, religie, menselijke eindigheid en beperkingen. Het is een verhaal over het genezen van 500 verschillende vormen van menselijk lijden. Het is geïnspireerd op ‘The Five Hundred Arhats’ van Kano Kazunobu, een gigantisch werk van 100 papieren rollen, dat plots relevant werd na de aardbeving en tsunami van 2011. Dit werkt stamt uit de late Edo periode en Kazunobu heeft er tien jaar aan gewerkt. De Arhat aanbidding stamt uit de Heian periode en was vooral erg populair tijdens de Edo periode. Wat zijn in feite Arhats? Het zijn boeddha’s of discipelen van boeddha’s die de boeddhistische leer verkondigen en het boeddhistisch equivalent van christelijke heiligen en vroeg-christelijke leiders vormen.

Het werk is opgedeeld in vier thema’s (telkens 25 meter) die genoemd worden naar de vier Taoist goden die heersen over de vier windrichtingen: ‘Blue Dragon’ van het Oosten, ‘White Tiger’ van het Westen, ‘Black Tortoise’ van het Noorden en ‘Vermilion Bird’ van het Zuiden. Het werk focust op 16 centrale arhats (grote Arhats), naast 500 kleine arhats en heilige dieren en vogels, op een achtergrond van razende vlammen en stormige winden. Als we dichter gaan kijken, vallen de gedetailleerde portrettering van de verschillende karakters op, de vele lagen verf, en de glitter afwerking. Het werk bevat ook verwijzingen naar vroegere werken: Murakami’s ‘Study of Nagasawa Rosetsu’s ‘The Five Hundred Arhats’, included in Hosun’ kan je spotten in het midden van ‘White Tiger’ en motieven uit ‘Nippon E’awase’ vind je terug in de beelden van de blauwe draak en de witte walvis.

Het thema ‘de Witte Tijger’ bevat het grootste aantal Arhats, zo’n 220 in totaal, waarvan de meeste rechtstaan en frontaal afgebeeld zijn. De kleur rood wordt hier veel gebruikt. De witte tijger staat rechts van het midden en is afgebeeld volgens de traditionele tijger iconografie die teruggevonden wordt in werken van de Kano Schildersschool, naast anderen. Het thema ‘Black Tortoise’ wordt gewoonlijk voorgesteld als een langbenige fusie van slang en schildpad, maar hier is de schildpad weergegeven als de heilige berg in het midden en de slang als Shen aan de rechterzijde. De meeste Arhats vouwen hun handen in een devoot gebed. Het thema ‘the blue dragon’, bevat veel wit en alle kleuren van de regenboog, en de grote draak is links zichtbaar en is Murakami’s antwoord op Shohaku’s ‘Dragon in Clouds’ voor de ‘Nippon E’awase’ reeks. De witte walvis is een herwerkte versie van Murakami’s walvis voor de ‘Nippon E’awase’ reeks en is een hommage aan Ito Jakuchu’s schilderingen ‘Elephant and Whale screens’. Jakuchu toont de achterkant van de walvis tussen golven, terwijl Murakami de walvis frontaal afbeeldt met een opengesperde mond. Het thema ‘the Vermilion Bird’ toont een gigantische vogel in het centrum van het schilderij die gebaseerd is op Phoenix ontwerpen van de Kimono school en op de Hinotori reeksen van Tezuka Osamu, terwijl de Arhats in meditatie zitten, niet op de grond maar op het wateroppervlak, een makkelijke taak voor deze bovennatuurlijke wezens.

Het gigantische werk werd op record tijd gecreëerd dankzij medewerking van vele kunststudenten en finaal 200 stafmedewerkers die meer dan 100 boeken schreven en 4000 zijden schermen gebruikten. Het is een werk dat de tand destijds zal doorstaan, het opus magnum van Murakami en ook wel Murakami’s versie van de ‘Guernica’ van Pablo Picasso dat er ook gekomen is na een totale ramp, zijnde het bombardement op het dorp Guernica in Noord-Spanje tijdens de Spaanse Burgeroorlog in 1938.

Besluit

Na de tentoonstelling kan ik alleen maar concluderen dat Murakami de max is. Deze kunst blaast mij weg. Dit is een naam om te onthouden: Takashi Murakami. Dit staat in mijn top drie van Highlights in Japan, samen met Koyasan en de Kenroku-en garden in Kanazawa. Maar daarover kan je ergens anders op deze website meer te weten komen: Reisboei-Japan-2015-Reisverslag.

One thought to “‘500 Arhats’ – Takashi Murakami”

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: