Skip to main content

Ferrara 2016: Achtergrondinfo: “Castello Estense en de Este’s”

Castello Estense is een schitterend, intact kasteel, één van de mooiste van Italië, uit de 14e eeuw. Het is de topattractie van Ferrara en absoluut een omweg waard. Bij een bezoek aan het kasteel passeer je de verschillende dienstvertrekken, de kerkers en de officiële zalen en privé-vertrekken van de Este’s. Ook krijg je twee tentoonstellingen voorgeschoteld, een permanente expositie over de geschiedenis van het kasteel, de Este’s en Ferrara en een tijdelijke expositie. Hier volgt een woordje uitleg over dit alles.

Ferrara 2016: Castello Estense.
Ferrara 2016: Castello Estense.

De tour doorheen het kasteel start op het gelijkvloers in de Marchesana toren met een grote maquette van het kasteel. Dan volgen vele kasteelvertrekken, op het gelijkvloers (de Gotische kamer, de keuken, de gevangenis in de Leeuwentoren, de archeologische kamer) en in de kelder (kerkers in de Leeuwentoren). Onderweg wandel je voorbij vele informatieborden die de geschiedenis van het kasteel en de Este’s vertellen. Op de eerste verdieping wandel je door enkele loggia’s van de hertoginnen, een patio met appelsienboompjes, de Bacchus kamer (fresco van de Wijnoogst en van de Triomf van Bacchus), de Hertogelijke Kapel, de gifkamer, de Kleine Speelzaal (fresco over de seizoenen), de Speelzaal (fresco over atletieksporten), een kamer met een schaalmodel van de Middeleeuwse stad, en dan volgen nog vele privé-vertrekken van de hertogen waarin de tijdelijke expositie ‘L’Arte per l’Arte’ is ondergebracht (de Devotiezaal, de Landschapszaal, de Geografiezaal, de Alfonso I vertrekken met ‘De Pisis’ expositie, en de Wapenschildenzaal).

Ferrara 2016: Castello Estense (Kerker).
Ferrara 2016: Castello Estense (Kerker).
Ferrara 2016: Castello Estense (Appelsienboompjes).
Ferrara 2016: Castello Estense (Appelsienboompjes).

De tijdelijke tentoonstelling ‘L’Arte per l’arte’ toont meesterwerken van ‘De Gallerij van Moderne en Hedendaagse Kunst’ van het Palazzo Massari, met in het bijzonder aandacht voor de in 1896 in Ferrara geboren schilder ‘De Pisis’. De Pisis verhuist eerst naar Rome, dan naar Parijs. Hij wordt beïnvloed door het Kubisme en de Metafysische kunst van De Chirico. Hij schildert veelal stillevens, landschappen, stadsgezichten en portretten. Hij sterft in 1956 na een langdurige ziekte. In Palazzo Massari wordt momenteel de schade gerestaureerd ten gevolge van de aardbeving van 2012. Ook het kasteel liep daarbij schade op, o.a. de fresco’s (washi papier werd aangebracht om scheurtjes voorlopig te herstellen), de torens en de spiraaltrappen.

Ferrara 2016: 'Een straat in Parijs' (1938) Filippo De Pisis, Castello Estense.
Ferrara 2016: ‘Een straat in Parijs’ (1938) Filippo De Pisis, Castello Estense.

De permanente expositie vertelt de geschiedenis van het kasteel en de Este’s. De geschiedenis van het kasteel startte met de constructie van het fortkasteel in 1385 in opdracht van Markies Nicolò II d’Este naar een ontwerp van Bartolino Da Novara. Het grondplan van het kasteel is eenvoudig, een vierkant met op de hoekpunten vier torens die verbonden zijn door een gebouwcomplex, rond een centraal binnenplein. Één toren bestond al (De Leeuwentoren) en ook een deel van de Middeleeuwse stadsomwalling werd geïncorporeerd in het kasteel. Er omheen werd een diepe, brede gracht gegraven en via verschillende ophaalbruggen kon/kan je het kasteel binnen. Aanvankelijk had het kasteel enkel een militaire functie, met gevangenissen, opslagplaatsen, stallen, wapenkamers, en de vertrekken van de militairen, terwijl de hertogen in een aanpalend paleis woonden.

Castello Estense (ophaalbrug), Ferrara, Italië.
Ferrara 2016: Castello Estense (ophaalbrug).

Later (eind 15e eeuw), wanneer de verdedigingsmuren van de stad opschoven, werd het militaire fort langzaam omgebouwd tot de residentie van de hertogen en hertoginnen van Este. Er werden delen bijgebouwd en verbouwd. Er kwamen terrassen en hangende tuinen. Girolamo da Carpi, architect en schilder, gaf het kasteel zijn definitief uitzicht, rond 1550. En de Este’s lieten het kasteel ook kunstig decoreren (met prachtige fresco’s als die in de ‘Hal met Spelen’ of de vertrekken van Alfonso I) en ze omringden zich met kunst(collecties), zoals schilderijen, tapijten, geïllustreerde manuscripten (Bijbel), munten en wapentuig.

Ferrara 2016: De Speelzaal met fresco's van sporten, Castello Estense.a
Ferrara 2016: De Speelzaal met fresco’s van sporten, Castello Estense.

De Geschiedenis van de Este’s – Vanaf de 13e eeuw kwamen de Este’s op het voorplan in Ferrara met Obizzo II d’Este en streden ze om de macht in Ferrara. In de 14e eeuw was Markies Alfons V d’Este de eerste alleenheerser in Ferrara. De Este’s wonnen door oorlog de macht over de steden Modena en Reggio. Ze heersten ook eventjes over Parma en Bologna.

Eerst droegen ze de titel van Markies (zoals Leonello I rond 1450), later hertog. Borso d’Este werd opgevolgd door zijn broer hertog Ercole I (1431-1505) en diens vrouw Eleonora d’Aragona. Daarna volgden Alfonso I (hun zoon), Ercole II en Alfonso II. Alfonso I regeerde rond 1500 en trouwde met Lucrezia Borgia, die we ook kennen van de BBC serie ‘The Borgias’.

In 1598 was het rijk van de Este’s in Ferrara uit en werd(en de gebieden rond) Ferrara terug aangehecht bij de Pauselijke Staten omdat Alfonso II geen directe mannelijke troonopvolger had kunnen verwekken. Dit kwam door inteelt problemen. De Este’s vluchtten naar Modena, waar ze de schepter zouden blijven zwaaien tot de komst van Napoleon in 1797. Ferrara bleef behoren bij de Pauselijke Staten tot 1859 (kortstondig onderbroken met de komst van Napoleon) waarna het bij Koninkrijk Italië gevoegd werd.

De Este’s waren despoten die van schoonheid hielden. De Este’s waren al vroeg bezig met kunst en architectuur (en zelfs ruimtelijke planning zou je kunnen zeggen). Zo verzamelden ze kunst (schilderijen, beelden), lieten ze prachtige paleizen optrekken en moedigden ze andere edellieden van het aristocratische hof van Ferrara aan hetzelfde te doen en ontwierp Ercole I een gans nieuw stadsgebied (De Erculische uitbreiding) ten noorden van Castello Estense dat ook volledig gerealiseerd werd met Palazzo dei Diamanti als centrum en het mooiste paleis.

Reproductie Daphne & Ariadne van Titiaan, Castello Estense, Ferrara.
Ferrara 2016: Reproductie Daphne & Ariadne van Titiaan, Castello Estense.

Alfons I bezat in zijn privévertrekken schitterende werken van de grootste kunstenaars van zijn tijd, zoals ‘Daphne & Ariadne’ van Titiaan dat nu in The National Gallery in Londen hangt. Want na de Este’s hun val, verspreidde deze kunst, bedoeld voor het ‘Castello Estense, zich over Europa uit: St.Petersburg. Parijs, Washington D.C., Londen, Dresden en Wenen.

Een bekende afstammeling van de Este’s, is Aartshertog Lorenz van Oostenrijk-Este, Habsburger en getrouwd met Prinses Astrid, zus van koning Filip I van België.

Geef een antwoord

%d bloggers liken dit: