Skip to main content

Citytrip Firenze – Rondleiding door Palazzo Vecchio

Zaal van de Lelies – Ghirlandaio fresco (detail).

Intro.

Palazzo Vecchio was eeuwen lang het politieke hart van Firenze. De Signoria, het politiek beslissingsorgaan van de republiek Firenze, zetelde hier. Toen was het gebouw gekend als Palazzo della Signoria of Palazzo del Popolo. Tijdens deze periode kwamen de’ Medicis op (15de eeuw) en verwierven meer en meer geld en macht. Later werden de’ Medicis absolute heersers over Firenze als Groothertogen van Toscane (te beginnen bij Cosimo I) (16de-17de eeuw). Zij werden opgevolgd door de Keizer van Oostenrijk (18de-19de eeuw), een vijftienjaar durend intermezzo door Napoleon Bonaparte en dan volgde de Italiaanse eenmaking (eerst een koninkrijk en dan een republiek) (19de eeuw tot nu).

Palazzo Vecchio – Maquette

Architect.

Arnolfo di Cambio is de architect van het gebouw ‘Palazzo della Signoria’ (vroegere naam) of ‘Palazzo Vecchio’ (huidige naam) dat werd opgericht tussen 1298 en 1314 (Late Middeleeuwen). Hij was in zijn tijd de belangrijkste architect van de stad Florence. Hij bouwde Santa Croce en ontwierp de plannen voor Santa Maria del Fiore (Duomo) maar over hoe de koepel moest geconstrueerd worden tastte hij in het duister (daarin bracht Brunelleschi verheldering!).

Palazzo Vecchio – Vooraanzicht

De buitenkant.

Het Palazzo is zeer mooi en doet erg Middeleeuws aan, met een gevel in rustica stijl. Kenmerkend voor het gebouw zijn de marmeren tweebogenvensters en vooruitstekende arcadebogen die ook in de toren werden toegepast.

Uitzicht op Kathedraal vanaf toren Palazzo Vecchio.
Uitzicht op Ponte Vecchio.
Uitzicht op Santa Crocce.

La Torre di Arnolfo di Cambio.

Beklim de 212 treden en geniet van het unieke uitzicht over Firenze en specifiek op de Duomo di Firenze. Hier kan je uitstekende selfies nemen. Alleen al voor het uitzicht hier is Palazzo Vecchio zeker de moeite. En dan moeten alle zalen met kunst nog volgen…

Museo (di Palazzo Vecchio).

Intro – Het Palazzo Vecchio omvat vele zalen op twee verdiepingen (+1 en +2) en een mezzanine. De logische volgorde is te beginnen op verdieping +1 en de zalen af te werken van +1 en dan +2 (dan volg je de nummering van de zalen) en krijg je de beste zalen op het einde te zien (en te eindigen met de toren). Hoewel… ‘Sala di Cinquecento’ en ‘Studiole di Francesco I’ aan het begin op +1 zijn ook zeer indrukwekkend en mooi.

Veel zalen hebben prachtige fresco’s (friezen, soms op muren of plafond) en olie op doek schilderijen (muren en plafond) waar veel over te vertellen valt (thema’s mythologie, actuele gebeurtenissen, religie,…). In het museum staan in alle zalen infoborden (in Italiaans en Engels) die een interessante uitleg verschaffen. In wat volgt geef ik een korte beschrijving van de verschillende zalen en waar je op moet letten.

Michelangelo Buenarotti met ‘De Overwinning’

Sala di Cinquecento (+1  verdieping) is de eerste zaal en meteen word je overdonderd door de pracht en praal.  Dit noemen ze ‘binnenkomen met stijl’.  Sala di Cinquecento is een enorme en zeer indrukwekkende zaal waar belangrijke (politieke) gebeurtenissen hebben plaatsgevonden (tijdens de regering van de’ Medicis, Spaanse heersers of Italiaanse eenmaking). De zaal is versierd met grote marmeren beelden waaronder een beeld van Michelangelo, ‘De overwinning’ (1533–1534) (onafgewerkt en origineel bestemd voor de graftombe van paus Julius II), en enorme schilderijen aan de twee lange muren en tegen het plafond die historische gebeurtenissen afbeelden met de toenmalige protagonisten uit Florence (16de eeuw).

Studiole di Francesco I

Studiole di Francesco I – Aanpalend aan deze grote zaal is het ‘Studiole di Francesco I’ (hier moet je kort wachten). Dit ‘studeerkamertje’ van Francesco I is erg klein maar wel uitzonderlijk rijkelijk gedecoreerd (door topartiesten). De grootste namen van die tijd – o.a. Vincenzo de’ Rossi (1525-87), Giovanni Caccini, Michelangelo Buenarotti (1475-1564), Giambologna (1529-1608), Marco da Faenza, Bartolomeo Ammannati (1511-92), Domenico Poggini (1520-1590), Vincenzo Danti (1530-1576), Giovanni Bandini (1540-1599), Jacopo Zucchi (1541-1589/90), Francesco Morandini alias Il Poppi (1544-1579) – hebben samengewerkt om dit te kunnen realiseren en dit o.l.v. Giuliano di Baccio d’Agnolo (1491-1555), Baccio Bandinelli (1488-1560) en Giorgio Vasari (1511-1574) in opdracht van de hertogenfamilie de’ Medici.

Appartement gewijd aan de Elementen (detail)
Binnenplein met kopie Andrea del Verrocchio’s ‘Engeltje met dolfijn’ (circa 1480)

Appartementen met de Elementen – Dan volgen de appartementskwartieren met de elementen. Het ‘Terras van Juno’ toont een beroemd bronzen beeld van Andrea del Verrocchio: een ‘Engeltje met dolfijn’ (circa 1480). Een kopie staat op de originele plaats: de fontein van het binnenplein van dit Palazzo. De ‘Kamer van Hercules’ (1556-57) en de ‘kamer van Opis’ (1555-57) zijn ook zeer de moeite. Fresco’s (friezen) en oliedoeken (plafond) werden veelal vervaardigd door Giorgio Vasari, Cristofano Gherardi en Marco Marchetti de Faenza.

Sala di Cinquecento

Sala di Cinquecento (bovenaanzicht) – Daarna volgt een tweede zicht op het Sala di Cinquecento. Een bovenaanzicht. Van hierboven lijkt het nog indrukwekkender. We zitten ondertussen op de tweede verdieping.

Dodenmasker Dante Alighieri

Appartementen van Eleonora van Toledo – Volgende paleiszalen zijn gekend als de ‘appartementkwartieren van Eleonora van Toledo’. Gedecoreerd door Giorgio Vasari en Giovanni Stradano (‘Kamer van Penelope’ (1561-62), ‘Kamer met de Sabijnse Maagdenroof’ (1561-62)) en Agnolo Bronzino (‘Kapel’ in 1540-65). Speciaal ook is het (vermeende) dodenmasker van ‘Dante Alighieri’.

De Appartementen van de Priorij – Tot slot volgen de ‘Zalen van de Priorij’: de mooiste zalen van de ganse rondleiding vind ik. Hieraan hebben verschillende oude meesters meegewerkt, veelal de grootste namen van hun tijd.

De Kapel (Ghirlandaio) – Detail ‘Evangelist Lucas met stier’

– ‘De Kapel’: fresco’s van Ridolfo Bigordi alias Ridolfo del Ghirlandaio die o.a. de Heilige Drievuldigheid met de vier Evangelisten afbeelden (1511-14).

– De ‘Audiëntie Kamer’ is een ongelofelijke prachtige zaal (omwille van de fresco’s van Salviati). Verschillende meesters hebben eraan meegewerkt: Giuliano da Maiano en assistenten (plafond en friezen uit 1472-75), Benedetto en Giuliano da Maiano (deurstijl met het beeld ‘Justitie’ uit 1476-80), Baccio d’Agnolo (ontwierp marmeren deurstijl met monogram van Christus, uit 1529), Francesco de’ Rossi of Salviati (fresco’s op muren uit 1543-45).

– ‘De Deur van Sandro Botticelli’ – De allerlaatste zaal, ‘De Zaal van de Lelies’, is de allermooiste van het ganse Palazzo Vecchio vind ik. Je komt binnen via ‘De deur met Dante en Petrarca’ (1480). Het inlegwerk is van Francesco di Giovanni of Francione en Giuliano da Maiano naar een ontwerp van Sandro Botticelli.

– ‘De Zaal met Geografische kaarten’ – Maak eerst een zijsprongetje naar ‘De zaal met geografische kaarten’ (met kaarten van alle streken en winden ter wereld zoals die midden 16de eeuw gekend was) en twee grote sterrenhemel- en wereldbollen. Het is een ontwerp van Giorgio Vasari (1561-1565) in opdracht van Hertog Cosimo I de’ Medici.

– ‘De Zaal van de Lelies’ – Eindig in absolute schoonheid met zaal 20, de ‘Zaal van de Lelies’. Hier staat een beroemd bronzen beeld van Donato de’ Bardi alias Donatello (1386-1466): ‘Judith en Holofernes’ (1457-1464). De prachtige fresco’s op de muur (1482-1485) zijn van Domenico Bigordi alias Ghirlandaio die net terugkwam van medewerking aan de Sixtijnse kapel. De drie andere muren zijn beschilderd met Franse Lelies (1490) door Bernardo di Stefano Rosselli. Het plafond (verguld en beschilderd hout) (1472-1478) en de marmeren deurstijl met Johannes de Doper (de patroonheilige van de stad) (1476-1480) zijn van Benedetto en Giuliano da Maiano.

Donatello’s Judith en Holofernes
Zaal van de Lelies – Ghirlandaio fresco.
Zaal van de Lelies.

Praktische Info.

Inkom museum+toren+archeologische site: 19,50 euro (adult); museum (adult): 12,50 euro; museum+toren (adult): 17,50. Reducties (18-25 jarigen, studenten), gratis toegang (-18 jarigen) en andere combinatieformules zijn mogelijk. Late openingstijden: van 9u tot 19u (in winter), tot 23u (in zomer), op donderdag sluit het complex vroeger (14u). Voor alle info check volgende websites met praktische informatie en activiteiten.  Reken 3-4 uur voor een grondig bezoek aan het museum (2,5 uur), toren (45 min) en archeologische opgravingen in kelder (45 min). En dan op naar het volgende…

Uitzicht op Duomo vanaf Palazzo Vecchio.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: