Skip to main content

Citytrip Firenze Dag 4 – Chiese, Palazzi, Musei, Giardini.

Wat zou ik doen als ik voor het eerst (en misschien wel het laatst) de kans had om Firenze te bezoeken? Mijn dagen volproppen met musea & kerken, kunst & cultuur en genieten van de Italiaanse keuken! Ik heb veel te vertellen. Daarom 4 artikels met wat je kan doen en beleven tijdens een vierdaagse citytrip Firenze. Dit is het verslag ‘Citytrip Firenze dag 4’.  Heb je interesse in meer verhalen over Italië, download dan het reisverslag ITA560 op wegwijzer.be.

Overige hoogtepunten – Het programma was druk en misschien heb je niet alles kunnen afwerken van de voorbije drie dagen. Dan is het vandaag de moment om er iets aan te doen. Je kan ook uitslapen (maar dat zou zonde zijn!) of alternatief kan je ook de onderstaande hoogtepunten van Firenze in je reisschema opnemen.

Palazzo Vecchio – Binnenplein

Stadsmusea – Verschillende van deze lijst van hoogtepunten (palazzo’s, musea, kerk, kapel, fort) in dit artikel huisvesten Florentijnse stadsmusea (Musei civici Fiorentini) waaronder het Museo di Palazzo Vecchio, Santa Maria Novella, Cappella Brancacci, Museo Novecento (20ste en 21ste Italiaanse kunst) en Forte di Belvedere. De officiële website van de stadsmusea vind je hier (praktische info) en hier (evenementen, activiteiten en expo’s).

9u00 Bezoek nog een kerk of 2,3.

Santa Maria Novella

De kerk van de Dominicanen ligt vlakbij het treinstation van Firenze. Na de kathedraal en Santa Croce is dit de (kunsthistorisch gezien) belangrijkste kerk van Firenze. Toeristen bezoeken dit religieus complex omwille van de voorgevel van de kerk (15de eeuws), twee trompe l’ oeil-effecten (de pilaren van de zijbeuken staan steeds dichter bij elkaar om het kerkschip langer te doen lijken; Masaccio’s fresco ‘Drie-eenheid’ uit 1427), de preekstoel naar een ontwerp van Brunelleschi, fresco-cyclus van Filippino Lippi (1489-1502, in Cappella di F.Strozzi rechts van hoogaltaar), fresco-cyclus over het leven van Maria en Johannes de Doper van Domenico Ghirlandaio (1485, in Cappella Tornabuoni in het koor), houten kruisbeeld van Brunelleschi (1410-1415, in Cappella Gondi links van hoogaltaar), fresco-cyclus ‘Paradiso, Inferno en Laatste Oordeel’ door Nardo di Cione, broer van Orcagna (in 1357, in Cappella Strozzi di Mantova of de verhoogde kapel in Noordtransept), een kruisbeeld van Giotto in de Sacristie, Chiostro Verde of Groene Kloostergang, fresco-cyclus van Andrea di Bonaiuto (Tweede helft 14de eeuw, in Cappellone degli Spagnoli / Kapel van de Spanjaarden, te bereiken via Chiostro Verde).

Basilica di Santa Trinita

Deze basiliek werd gebouw in de 11de eeuw en herbouwd begin 14de eeuw in een gotische stijl. De kerk is een bezoek waard omwille van hoogstaande fresco’s van Domenico Ghirlandaio over ‘Het leven van Franciscus’ (1483-1486) in de Cappella Sassetti (Francesco Sassetti was hoofdbankier van de’ Medici en vertrouweling van Lorenzo Il Magnifico) en ‘De Aanbidding van de Herders’ bij het hoogaltaar. Toen ik in Firenze was en bij de kerk passeerde was ze telkens gesloten.

Orsanmichele

Orsanmichele werd gebouwd in een overgangsstijl van gotiek naar Renaissance (1337). De kerk heeft een architectuur die sterk afwijkt van de kerkelijke bouwtraditie: een rechthoekig grondplan en gebouwd in de hoogte. Dit heeft te maken met haar ontstaansgeschiedenis: het gebouw deed eerst dienst als graanschuur en had open arcades. Na de verschrikkelijke pestepidemie van 1348, werd beslist de graanhandel te verplaatsen en de arcaden te sluiten en in de 14 nissen uit dankbaarheid voor de eigen overleving beelden te plaatsen van de patroonheiligen van 13 gilden van de stad.

De beroemdste beeldende kunstenaars uit de Renaissance werkten mee aan de creatie van deze beelden voor de verschillende gilden. Over een periode van bijna 200 jaar waren dit o.a. Andrea del Verrocchio (‘De Ongelovige Thomas’ in opdracht van de Handelsrechtbank, dus geen gilde), Lorenzo Ghiberti (Sint Mattheüs de Evangelist, Sint Johannes de Doper, Sint Stefanus), Baccio de Montelupo (Sint Johannes de Evangelist), Donatello (Sint Joris, Sint Marcus de Evangelist), Nanni di Banco (Sint Philipus, De Vier Gekroonde Heiligen, Sint Eligius) en Giambologna (Sint Lucas de Evangelist). De meeste beelden zijn kopijen en de originelen hangen in het Bargello, Museo dell’Opera, enz.

Het interieur is rustgevend en bevat een prachtig gotisch tabernakel of marmeren altaar door Andrea Orcagna uit 1349 met centraal ‘Madonna Delle grazie’ (1346) door Bernardo Daddi.

Orsanmichele (detail buitengevel).

Orsanmichele praktisch – De kerk is alle dagen open van 10u tot 17u. Het museum is enkel open op maandag en zaterdag van 10u tot 17u. Voor meer achtergrondinformatie surf naar de website ciaotutti.nl.  ‘s Avonds heb je soms de kans om hier een concert bij te wonen, gebracht door het ‘Orchestra da Camera Fiorentina’. Voor meer info, klik hier.

11u00 Bezoek nog een paleis, een kapel of een klooster.

Palazzo Strozzi

In Palazzo Strozzi worden altijd boeiende hedendaagse kunstexpo’s gehouden. Toen ik er was begin oktober 2018 liep de expo ‘Marina Abramovic’. Door omstandigheden ben ik niet gaan kijken. Jammer. Momenteel is de expo ‘Natalia Goncharova: Una donna e le avanguardie, tra Gauguin, Matisse e Picasso’ gaande. Periode: 28 september 2019 tot 12 januari 2020. Het museum is alle dagen open (inclusief feestdagen) van 10u00 tot 20u00, en donderdag is er een laatavondopening tot 23 uur. Inkom is 13€ (adult), 10€ (reductie, -26 of +65 jaar), 4€ (-18 jarigen), enz.

Cappella dei Magi

Palazzo Medici-Riccardi werd gebouwd en afgewerkt in 1462 in opdracht van Cosimo de’ Medici de Oudere en was het hoofdverblijf van de’ Medici in Florence tot 1540 toen Groothertog Cosimo I en zijn gevolg verhuisden naar het Palazzo Vecchio. Weinig historische pracht en praal is overgebleven uit die tijd, behalve de privé-kapel van de’ Medicis: Cappella dei Magi of de Kapel der Wijzen. Op haar drie muren werd een fresco-cyclus geschilderd door Benozzo Gozzoli (1460) met als onderwerp ‘De reis van de wijzen uit het Oosten’. Vele van de toenmalige Florentijnse notabelen waaronder verschillende de’ Medicis werden afgebeeld op dit fresco, zoals Piero de’ Medici (de opdrachtgever van dit werk) en zijn twee zonen, Lorenzo il Magnifico en Giuliano (die later vermoord werd bij het Pazzi-complot in 1478).

Museo di San Marco

Fra Angelico (circa in 1395 geboren – in 1455 in Rome gestorven) was monnik bij de Dominicanenorde in Fiesole (een dorp dichtbij Florence gelegen) en later in San Marco in Firenze en hij werd op het einde van zijn leven prior van het klooster. Tegelijk was hij een zeer begenadigd kunstenaar die zeer bedreven was in zowel de traditionele Gotische stijl als in de vernieuwde vroeg-renaissance stijl van Giotto en Masaccio die een meer realistischere stijl hanteerden en echte emoties legden in hun geschilderde figuren. Hij maakte miniaturen, schilderijen en fresco’s. Alles wat hij deed was ter meerdere glorie van God en het geloof.

Werken Fra Angelico – Van 1441 tot 1450 werkte hij in het Dominicanenklooster San Marco in Firenze (nu dus het Museo di San Marco) samen met z’n leerlingen aan 44 fresco’s over het leven van Jezus in de leefcellen van de monniken (een opdracht van Cosimo de’ Medici de oudere). Later in de 19de eeuw werd dit klooster een museum gewijd aan het werk van Fra Angelico. Naast de fresco’s in dormitoriumcellen kan je ook een ganse reeks miniaturen, schilderijen (verzameld in Florences kerken) en nog meer fresco’s van de monnik-meesterschilder bewonderen. Zijn bekendste werken zijn het San Marco altaarstuk (1440), het fresco ‘De Kruisiging’ (1441) (in het Kapittelhuis) en het zeer beroemde ‘De Blijde Boodschap aan Maria’ (pastelkleuren, perspectief) (bovenaan in de trappenhal naar de eerste verdieping).

Savonarola – Een andere beroemde Dominicaan en prior van San Marco was de vurige preker Girolamo Savonarola die op het einde van de 15de eeuw enkele jaren de bestuurlijke macht in Florence in handen had maar finaal vond hij de dood op de brandstapel in mei 1498, waarna de’ Medicis terug in beeld kwamen.

Museo di San Marco Praktisch – Het museum is op weekdagen open van 8u15 tot 13u50 en op weekend- en feestdagen tot 16u50. Het is gesloten op de 1e, 3e en 5e zondag en 2e en 4e maandag van de maand en op enkele belangrijke feestdagen. Inkom: 7/9 euro tarief adult (9 euro indien er een tijdelijke expo georganiseerd wordt) of 2 euro reductietarief. Voor alle info check volgende website over Museo di San Marco.

14u00 Bezoek Oltrarno.

Wandel wat door Oltrarno en bezoek de wijken rond Piazza Santo Spirito en San Niccola.

Klim naar Forte di Belvedere voor mooie zichtjes op Florence.

Bezoek Santo Spirito (Gratis. Foto’s nemen is niet toegelaten. Open 9u-13, 15u-19u. Gesloten op woensdag). Een ontwerp van Brunelleschi, de architect van de koepel van de Duomo. De stempel van Brunelleschi is duidelijk zichtbaar in het ontwerp: een grote kerk met centrale koepel, tabernakel, middenschip afgezoomd met negen apsissen / kapellen met korinthische zuilen en kunstwerken in elke kapel. Bekendste namen zijn Filippino Lippi (Madonna met kind) en een crucifix / kruisbeeld van Michelangelo uit 1492 in Lindehout. Dit werk, het trotse bezit van Santo Spirito, maakte Michelangelo toen hij 18 jaar oud was als een bedankje aan de kerk omdat hij de kans kreeg de menselijke anatomie op lijken te bestuderen (dissecties).

Oltrarno – Piazza Santo Spirito – Tamero Bar – verse tagliatelle met kerstomaten en basilicum pesto saus.

Bezoek Cappella Brancacci – Santa Maria del Carmine (aan de gelijknamige Piazza) is wereldvermaard vanwege de Cappella Brancacci met een frescocyclus rond de Erfzonde (van Adam en Eva) en het leven van Petrus (de eerste kerkvader). Deze fresco’s werden geschilderd door Masolino, Masaccio en Lippi. Vooral het aandeel van Masaccio (die stierf op 28 jarige leeftijd), ‘De Verdrijving van Adam en Eva uit het Paradijs’ is erg vernieuwend: niet idealiserend, maar realistisch geschilderd met uitdrukking van echte gevoelens van angst, wanhoop en schaamte.

14u00 Bezoek een Florentijnse tuin (alternatief).

Breng een bezoek aan een Florentijnse tuin. Er zijn niet alleen de Boboli tuinen maar ook nog de Giardino Bardini. Deze tuin ligt ook in Oltrarno, vlakbij de Arno en is 4 ha groot (een stuk kleiner dus dan de Boboli-tuinen), heeft een Rozentuin en Engelse tuin en heeft vooral een belvedere met adembenemend zicht op Florence, haar architecturale hoogtepunten en de heuvels in de verte. Tip: bezoek deze tuin bij valavond en bewonder Firenze in de rode gloed van de ondergaande zon.

Buiten het centrum kan je villa’s annex tuinen bijzoeken, zoals Villa Medicea di Petraia en Villa Medicea di Castello (naast elkaar gelegen) in Castello wijk (naast de luchthaven van Firenze) of Villa ghamberaia in Settignano wijk. Reken telkens een uur voor één tuin.

16u00 Palazzo Vecchio.

Intro – Praktische info – Palazzo Vecchio is nog een andere parel in Florence. Hou rekening met wachttijden van dertig minuten aan de ticketbalie (oktober 2018). Alternatief kan je een Firenze card 72 uur aanschaffen, waarmee je in heel wat musea binnen kunt zonder extra kost en je de rijen kunt skippen. Deze toeristenkaart kost 85 euro (in november 2019) en is geldig voor 72 uur (vanaf moment van eerste gebruik). Mijn ervaring (met andere City cards) is dat je goed moet plannen en puzzelen en veel attracties en musea bezoeken, om financieel voordeel uit deze kaart te halen.

Reken 3-4 uur voor een grondig bezoek aan het museum (2,5u), toren (45min) en archeologische opgravingen in kelder (45min). Je kan i.p.v. een combinatiekaartje (adult: 19,50 euro) ook tickets kopen voor enkel het museum (12,50 euro) of andere combinaties. Ik heb een combiticket gekocht voor museum & toren (17,50 euro). Het museum is vaak laat open (tot 19 uur in winter, tot 23 uur in zomer) behalve op donderdag (tot 14 uur). Voor alle info (praktisch, hoogtepunten en mijn ervaring), check een ander artikel op reisboei.be: ‘Citytrip Firenze – Rondleiding door Palazzo Vecchio.’

Palazzo Vecchio – Studiole di Francesco I.
Palazzo Vecchio – Andrea del Verrocchio’s ‘Engeltje met dolfijn’ (circa 1480).

Hoogtepunten – Het gebouw dateert uit de late Middeleeuwen (1298-1314) en is altijd het politieke zenuwcentrum van de stad geweest. Palazzo en toren zijn een ontwerp van Arnolfo di Cambio die in zijn tijd de belangrijkste architect van Florence was. Vandaag bevat het de stadhuisdiensten en staat het open voor het publiek. Zo kan je bv. de 212 treden beklimmen naar de top van de toren en genieten van het uitzicht op de Duomo en Florence. Zo kan je ook het Museo di Palazzo Vecchio bezoeken dat verdeeld is over twee verdiepingen en de beste zalen vind je aan het begin (‘Sala di Cinquecento’ en ‘Studiole di Francesco I’) en op het einde (Zalen van de Priorij met in het bijzonder de ‘Zaal van de Lelies’). Veel zalen hebben prachtige fresco’s (friezen, soms op muren of plafond) en olie op doek schilderijen (muren en plafond) en beelden, waar veel over te vertellen valt (thema’s mythologie, actuele gebeurtenissen, religie,…) en zijn van grote namen uit de Renaissance, zo ondermeer Michelangelo, Giambologna, Giorgio Vasari, Andrea del Verrocchio, Salviati, Ghirlandaio, Sandro Botticelli en Donatello.

20u00 Klassiek Florentijnse keuken.

Ga nog een laatste keer deftig eten. Er gaat niets boven de Italiaanse keuken! Misschien kan je opteren voor ‘Bruscetta con pomodori’ als voorgerecht (antipasto) en Florentijnse keukenspecialiteiten als ‘tagliata Fiorentina’ (gesneden rundslendestuk) of het duurdere ‘bistecca Fiorentina’ (gegrilde rundsbiefstuk). Dit kost zo’n 20-30€.

22u00 Tot slot

Mercato nuovo (bronzen everzwijn). Wrijf over de snoet van het wild varkentje en laat een muntstuk uit z’n open bek vallen in de rooster eronder. Zo kom je gegarandeerd zeker ooit nog eens terug naar dé stad van kunst en cultuur, Florence! En smul van een gelato bij ‘Perché No’ (dichtbij Duomo): omdat je het verdiend hebt en (vier dagen overdaad aan kunst in musea en kerken) overleefd hebt!

Firenze – Mercato nuovo – Bronzen Everzwijn.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: